Jokainen meistä päättää suomalaisen ruuan tulevaisuudesta

Väitin hiljattain suomalaisen elintarvikealan päättäjäseminaarissa, että jokainen meistä on vastuussa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta. Ruoka-alalla kuluttaja päättää alan työpaikoista ja tulevaisuudesta aina pellolta pöytään asti.

Meidän jokaisen arkiset valinnat kauppareissuilla ja ravintoloissa määrittävät, mihin ruoka-alan uudet työpaikat syntyvät. Suomalaisen Työn Liitto on esittänyt karkean arvion siitä, että jos kaikki suomalaiset käyttäisivät 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaiseen ruokaan, luotaisiin vuositasolla Suomeen jopa 15 000 uutta työpaikkaa. Ruokateollisuudessa suomalaisen suosiminen luo enemmän työpaikkoja kuin monilla muilla aloilla, koska alkutuotanto ja koko arvoketju on suurelta osin kotimaista.

Olisi kuitenkin kohtuutonta vaatia tavallista kuluttajaa suosimaan suomalaista ruokaa pelkästään alan työpaikkojen vuoksi. Ruokakaupassa ratkaisee hyvä maku ja monet muut valintaperusteet. Yritysten kykyyn työllistää kotimaassa vaikuttaa suoraan se, ymmärrämmekö suomalaisten muuttuneet tarpeet ja pystymmekö vastaamaan niihin tai ylittämään ne.

Syömisen uudet trendit, kuten terveellisyys, erityisruokavaliot ja etniset maut, elävät kuitenkin jatkuvasti. Osa uusista tuulista jää hetken päiväperhoiksi ja osa päätyy pysyväksi osaksi suomalaisten ruokapöytiä.

Syömisen muuttuvien trendien keskellä meidänkin haasteenamme on kuulla ja ymmärtää suomalaisten arkea. Saarioisilla olemme pyrkineet kasvattamaan omia korviamme. Ymmärtääksemme paremmin suomalaisia, olemme yhdessä Saarioisten johdon ja asiantuntijoiden kanssa jalkautuneet tavallisiin suomalaiskoteihin seuraamaan suomalaisten arkiruoanlaittoa ja ruokahetkiä. Meidän innovaatiomme kumpuavat arjen paremmasta ymmärtämisestä.

Suomalaista ruokaa valmistetaan niin kauan kuin sitä ostetaan. Tämän ymmärtävät myös kuluttajat. Tekemämme tutkimuksen mukaan suomalaisista 94 prosenttia pitää tärkeänä, että alkutuotantoa on Suomessa. Kotimainen tuotanto myös lisää luottoa elintarviketeollisuuteen. Suomalaisista 85 prosenttia pitää suomalaista elintarviketeollisuutta luotettavana. Luottamus perustuu siihen, että suomalainen elintarviketeollisuus kertoo avoimesti toiminnastaan ja myös toimii puheidensa mukaan.

Uskon, että suomalainen elintarviketeollisuus tuntee jatkossakin kuluttajan toiveet monikansallisia jättejä paremmin. Siksi myös kuluttajat haluavat suosia suomalaista. Suomalainen kuluttaja ratkaisee suomalaisen ruuan tulevaisuuden kaikkien meidän eduksi, kun tarjoamme tähän herkullisia vaihtoehtoja.

Ilkka Mäkelä
toimitusjohtaja
Saarioinen Oy