2 viikon ruokalista

2 viikon ruokalista

Monipuolisesta ruokailusta energiaa arkeen

Kahden viikon ruokalista on suunniteltu oppaaksi hyvään ja helppoon ruokailuun. Olemme suunnitelleet ruokalistaan sopivat ateriakokonaisuudet kevyttä työtä tekevälle aikuiselle. Meillä on kuitenkin jokaisella oma yksilöllinen energiantarpeemme, joten listaa on helppo muuttaa pienentämällä tai suurentamalla annoskokoja, jotta se vastaa omaa energian tarvetta. Listassa on huomioitu ruuan ravitsemuksellinen laatu ja ruokavalion monipuolisuus. Leiväksi kannattaa valita runsaskuituinen ja vähäsuolainen vaihtoehto ja leipärasvaksi pehmeää rasvaa sisältävä vaihtoehto. Ruokalistan reseptit on suunniteltu helpoiksi ja nopeiksi toteuttaa. Hyvin syömisen ei tarvitse olla vaikeaa.

Päiväkohtaiset ravintoarvot on verrattu aikuisten saannin vertailuarvoihin (RI).

Saannin vertailuarvot: Energia 2 000 kcal, rasvan kokonaismäärä 70 g, josta tyydyttynyttä rasvaa max 20 g, hiilihydraattia 260 g, josta sokereita enintään 90 g, proteiinia vähintään 50 g ja suolaa enintään 6 g. Kuidun määrä ravitsemussuosituksissa yli 25 g päivässä.