Valmisruuasta täysipainoinen ateria

Hyvän olon metsästäjät voivat tulevaisuudessa yhä helpommin koostaa täysipainoisen aterian valmisruokavaihtoehdoista.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta opastaa kansalaisia terveellisiin ruokailutottumuksiin. Sen ensimmäisiä tehtäviä 1950-luvulla oli korjata ravitsemuksellisia puutoksia. Jodin lisääminen ruokasuolaan poisti struumaepidemian, ja A- ja D-vitamiinilla rikastettu margariini ehkäisi hämäräsokeutta ja riisitautia.

Tämän päivän haasteena on liiallisen ja vääränlaisen ruuan nauttimisesta aiheutuneiden terveysongelmien vähentäminen sekä ylipainon ja elintapoihin liittyvien kansantautien ehkäisy. Suositukset on kohdistettu koko väestölle ja pitkälle aikajanalle. Yksilökohtaiset eroavaisuudet saa ja pitääkin huomioida.

Lautasmalli opastaa

Lautasmalli ja ruokakolmio on kehitetty havainnollisiksi työvälineiksi ja niiden avulla voi koostaa suositusten mukaisen, maukkaan, monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion.

Ylipainon kertymisen välttää parhaiten kun muistaa, että ruoka-annoksen energiamäärän tulisi vastata omaa kulutusta. Mikään yksittäinen elintarvike tai ravintoaine ei sinällään merkittävästi heikennä tai paranna ruokavalion ravitsemuksellista laatua – kokonaisuus ratkaisee.

”Vuonna 2014 uusituissa ravitsemussuosituksissa on pohjimmiltaan kyse hyvin pienistä muutoksista. Kasvisten lisääminen ja punaisen lihan vähentäminen ovat merkittävimmät ohjeistukset. Rasvan laatu ja suolan määrä ovat edelleen suurennuslasin alla”, tiivistää Saarioisten ravitsemusasiantuntija Mirva Lampinen. 

Tavoitteellista tuotekehitystä

Ravitsemusohjausta tehdään myös elintarviketeollisuuden tuotekehitysyksiköissä. Valmisruoan suunnittelun lähtökohtana ovat usein juuri ravitsemussuositukset ja niiden täyttäminen.

”Saarioisten ravitsemuslupauksen idea on kirkas: valmistuotteista on pystyttävä koostamaan täysipainoinen, terveellinen ateria. Tämän eteen on tehty ja tullaan tulevaisuudessakin tekemään systemaattista tuotekehitystyötä,” Lampinen vakuuttaa.

Ei ole tarkoituksenmukaista, että kaikki teollisesti valmistetut ruokatuotteet täyttävät kaikki ravitsemussuositusten kriteerit sellaisenaan. Niistä saa kuitenkin aina terveellisen kokonaisuuden lisäämällä esimerkiksi salaatin.

 

Balanssi nautaEi vain ravitsemusta

”Saarioisilla tämä tarkoittaa sitä, että eniten myydyt ja syödyt tuotteet ovat myös niitä suositusten mukaiseen ruokavalioon soveltuvia. Suomen ostetuin valmisruoka, maksalaatikko, on hyvä esimerkki. Sen resepti on pysynyt lähes samana yli 50 vuotta. Välillä kokeiltiin vaihtaa riisi ohraan, mutta se ei suomalaisten suussa maistunut oikealta. Ja näin pitääkin olla, ruoka ei ole vain ravitsemusta, vaan siihen liittyy usein vahva tunnelataus vaikkapa makumuistojen kautta.

Maksalaatikon suolan määrä on tiputettu 0,8 prosenttiin ja voita on mukana vain maun antajana – loput on pehmeää rasvaa”, Mirva Lampinen kertoo.

Jotta kokonaisuus olisi suositusten mukainen, maksalaatikkoateriaakin on syytä täydentää leivällä, maidolla, salaatilla ja vaikkapa puolukoilla. Selkeimmin tätä viestiä kuluttajalle kertovat useista tuotepakkauksista löytyvät, informatiiviset ruokakuvat.  

Mainettaan parempaa

Valmisruokiin kohdistuu edelleen paljon ennakkoluuloja. Teilaamisen sijaan Lampinen suosittelee tutkimaan eineshyllyn tarjontaa tarkemmin ja tutustumaan pakkausselosteisiin. Niistä löytyvät perinpohjaiset tiedot ravintoarvoista ja käytetyistä raaka-aineista.

Moni yllättyy huomatessaan, että suolaa on tosiaan vähennetty ja kovat rasvat ovat vaihtuneet monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävään rypsiöljyyn. Koska vähittäiskaupassa ja suurkeittiöiden puolella volyymit ovat niin isot, on pienilläkin muutoksilla iso kansanterveydellinen merkitys.

Balanssille tilaus

Saarioinen toi viime vuonna kauppoihin kolme herkullista Balanssi-ateriaa ja paikkasi näin aukon todella terveellisten valmisruokien markkinoilla. Suolan, proteiinin ja kasvisten määrään sekä rasvan laatuun on kiinnitetty erityishuomiota. Nyt nämä sydänmerkityt, ravitsemussuositusten mukaiset ateriakokonaisuudet pelastavat esimerkiksi monet kevyttä työtä tekevät kiireiset sinkut arjen ruokahuolilta. Myös ravitsemusasiantuntijat ovat ilahtuneet uudenlaisesta tuoteperheestä, jolle on selvästikin ollut tilausta.

”Balanssi-kolmikko on otettu hyvin vastaan. Kuluttajapalveluumme on tullut positiivista palautetta. Eräskin nainen kiitteli, että vihdoin voi etätyöpäivän lounaalla syödä täysipainoisen aterian ilman kokkaamiseen vaivaa”, Mirva Lampinen kehaisee.

Isot linjat kuntoon

Tänä päivänä ravintovalmentajat teroittavat säännöllisen ruokarytmin ja sopivan ruokamäärän merkitystä. Kun isot linjat kunnossa, voi sallia itselle välillä poikkeuksia.

”Kiireinen elämänrytmi saa meidät helposti lipsumaan hyvistä ruokailutavoista. Väsyneenä ja nälkäisenä syömisen hallinta on vaikeaa – suolainen ja rasvainen tai makea houkuttaa, ja kiusaukselle on helppo antaa periksi. Koetamme viestiä kuluttajille, että siihen hetkeen on nyt olemassa suositeltavia vaihtoehtoja”, Lampinen täsmentää.

Hyvän syömisen kulmakiviä

  • Nauti ruoasta hyvällä mielellä.
  • Huolehdi tasaisesta ateriarytmistä – vältä napostelua.
  • Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä.
  • Suosi ruoanlaitossa pehmeitä rasvoja kuten rypsiöljyä.
  • Käytä eri proteiinien lähteitä monipuolisesti.
  • Suosi täysjyväviljaa.
  • Lisää kalapäivien määrä viikossa 2–3:een.
  • Vähennä punaisen lihan kulutusta ravitsemussuositusten tasolle. Suositus on, että sitä nautittaisiin viikossa enintään 500 grammaa kypsää lihaa.
  • Unohda limut ja mehut ruokapöydästä.
  • Pidä suolan, sokerin ja rasvan osuus sopivan pienenä.
  • Kun herkuttelet, tee se hyvällä mielellä, mutta erota arki juhlasta.

Jaa sivun sisältö: