Merkillä on voimaa: uusi vegemerkki auttaa löytämään tuotteen

13.3.2017 10:48

Ei enää tuoteselosteiden syynäämistä! Saarioinen on lanseerannut oman Sopii Vegaaneille -merkin, josta tunnistaa vegaaneille sopivat tuotteet. Omaan ruokavalioon sopivien tuotteiden etsintä myymälässä ja ostopäätösten teko helpottuu entisestään.

Vegaanisissakin kotikeittiöissä kaivataan nyt helppoutta. Oman vegemerkin kautta Saarioinen haluaa vastata tämän nousevan trendin ja kasvavan asiakasryhmän tarpeisiin. Sopii Vegaaneille -merkki otettiin ensimmäisellä jaksolla käyttöön Balanssi-sarjan Chili sin Carnessa sekä vegaanisissa laatikkoruoissa Thai-currykaali ja Italian tomaatti-spagetti, jotka erottuvat muutenkin edukseen vihreissä vuoissaan.

Valmisruoat ovat tällä hetkellä vegaanipiireissä kovassa kasvussa. Markkinoille tuleekin kiihtyvällä tahdilla uusia vegaani-innovaatioita. Lisääntynyt tarjonta puolestaan kasvattaa vegaaneiksi siirtyvien määrää, kun aiemmin hankalaksi mielletyn ruokavalion noudattaminen helpottuu, ja tieto siitä saavuttaa laajemman yleisön. Myös muille kynnys kokeilla vegaanista ruokavaliota madaltuu uusien tuotteiden myötä.

Ei-eläinperäisistä ainesosista valmistettuja eli vegaanisia ruokia ei välttämättä ole helppo erottaa peruskasvisruoista. Pahimmillaan tuotteiden vegaanisuutta ei ole saanut selville kuin maahantuojalta tai valmistajalta kysymällä. Kun tiedon saa helposti ja yksiselitteisesti selville pakkauksesta, välttyvät sekä asiakas että myyjä ylimääräisiltä, joskus työläästikin selvitettäviltä kysymyksiltä.

Visuaalisuuden merkitys kasvaa

Miten valita itselleen sopiva kymmenientuhansien tuotteiden joukosta? Sopii Vegaaneille -merkki auttaa asiakasta kasvavassa informaatiotulvassa, jonka hän kohtaa kaupassakin. Samaan tähdätään tietysti muillakin ruokaan liittyvillä merkeillä, kuten Sydän- tai luomumerkillä tai Hyvää Suomesta –tunnuksella.

Onkin loogista, että kuvallisen viestinnän merkitys kasvaa. Tyypillisessä supermarketissa asiakas ohittaa jopa 600 tuotetta minuutissa tai yhden tuotteen joka sekunnin kymmenys.

Visuaalinen informaatio ei tule ainoastaan nopeammin prosessoitua ihmisen päässä, vaan se myös ylittää kieli- ja kulttuurimuureja, herättää tunteita ja ohjaa ihmisiä toimintaan. Uudet konseptit ovat myös paljon todennäköisemmin muistettuja visuaalisessa muodossa kuin sanallisesti esitettyinä. Kiinnostavat kuvat ja visualisaatiot ovat avainasemassa, kun halutaan saada oma viesti erottumaan joukosta kilpailtaessa yhä lyhenevästä huomiosta huomiokyvystä.

Ihmisten kuvalukutaito myös kehittyy nopeasti kommunikoinnin muuttuessa visuaalisemmaksi. Sosiaalisen median kanavista nopeimmin kasvavat kuviin perustuvat palvelut, ja esimerkiksi Oxford Dictionaryn 2015 vuoden sanaksi valittiin emoji.

Kaikkiaan Saarioisilla on parisenkymmentä valmisruokaa, jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon: laatikoiden ja vispipuurojen lisäksi esimerkiksi Balanssin rukiinen taateli-viikunapuuro ja rouheinen omena-kaurapuuro ovat vegaanisia – sekä tietysti ajankohtainen mämmi!

Valikoimissa olevat vegetuotteet tullaan merkitsemään vegemerkillä liukuvasti. Kevään mittaan vegetuotteiden myyntiä tullaan tukemaan myös markkinoinnilla.

Vegaaniset tuotteet löydät kätevästi Saarioisen nettisivuilta kirjoittamalla oikean ylälaidan hakukenttään hakusanan ’vegaani’.

Elintarviketuotteisiin liittyviä merkkejä

Vegemerkki

Saarioisten oma merkki, joka kertoo, että tuote on valmistettu kokonaan ei-eläinperäisistä ainesosista.

Sydänmerkki

Osoittaa, että kyseinen tuote tai ruoka-annos on ravitsemuksellisesti terveyden kannalta parempi vaihtoehto. Myönnetään elintarvikeryhmille, jotka kuuluvat päivittäiseen ruokavalioon, ja joita syödään Suomessa paljon.

www.sydanmerkki.fi

Hyvää Suomesta -merkki

Valmistettu Suomessa suomalaisista raaka-aineista. Kaikki yhden ainesosan tuotteet ovat kokonaan suomalaisia. Lopputuotteessa raaka-aineiden yhteenlaskettu suomalaisuusaste vähintään 75 %.

www.hyvaasuomesta.fi

Luomumerkit:

EU:n lehtimerkki

Luomutuotteen tuotannossa on noudatettu EU:n luomuasetusta ja valmistuksessa käytetyistä maatalousperäisistä raaka-aineista vähintään 95 % on luomua.

Aurinkomerkki:

Kansallinen luomumerkki, jolla varustetun tuotteen on täytettävä EU:n luomuasetuksen ehdot. Aurinkomerkin voi saada sekä suomalainen että tuontiluomutuote.

Leppäkerttumerkki: 

Leppäkerttu merkkiä voidaan käyttää mainos ja julkaisumateriaalissa vain Leppäkerttu käyttöoikeuden omaavien tuotteiden yhteydessä.

Leppäkerttumerkki on Luomuliiton myöntämä ja valvoma luomumerkki, joka myönnetään vain suomalaisille luomutuotteille.

Lue lisää luomu-merkeistä.

Gluteeniton-merkki:

Tuote ei sisällä gluteenia.


Jaa sivun sisältö: