Miten valmisruoat taipuvat vegaanisiksi?

12.2.2017 15:52

Kasvisruoka kiinnostaa yhä useampia, ja monet fleksaavat pitämällä kasvisruokapäiviä kerran viikossa. Myös vegaaniruokien suosio on yllättänyt.

Vegaaniset ruoat kiinnostavat jo merkittävää joukkoa kuluttajia. Vaikka puhdasoppisia vegaaneja eli vain ei-eläinperäisiä ruokia syöviä on vain yksi prosentti kuluttajista, lakto-vegetaarista ruokavaliota noudattavia on kuitenkin tuplasti, lakto-ovo-vegetaarisia jo neljä kertaa enemmän. Lisäksi joustavaa kasvissyöntiä eli fleksaamista harrastaa jo 8 % kuluttajista.

Ihmiset ilmaisevat itseään syömällä. Olet mitä syöt -periaate näkyy ruokavalioiden määrässä.

Perusteita ruokavalion valintaan on esimerkiksi terveellisyys, eettisyys, oma hyvä olo tai kokeilunhalu. Kasvissyönti on niihin luonteva valinta, ja vegaanisuus sen myötä on kasvussa. Kaksi kolmesta kuluttajasta uskoo terveellisyyden merkityksen syömisessä kasvavan jatkossakin.

Toisten suosittelulla on tänä päivänä merkittävä vaikutus ruokavalion valintaan. Vegaanit on ruoasta erittäin kiinnostunut ja kokoaan äänekkäämpi joukko kuluttajia, ja sillä on siinäkin mielessä iso merkitys kuluttajaryhmänä. Esimerkiksi tammikuinen vegaanihaaste näkyi paljon julkisuudessa ja kiinnosti ennätysmäärää ihmisiä.

Kaikki eivät ryhdy ehdottomaan vegaani-dieettiin. Fleksaaminen eli kasvissyönti joustavasti, olosuhteiden mukaan on kasvussa muita trendejä enemmän, vaikkei terminä ole vielä yleisesti tunnettu. Siinä pyritään syömään kasvispainotteisesti, mutta ei tehdä siitä numeroa esimerkiksi kyläillessä tai matkoilla. Tai sovitaan perheen kesken, että pidetään esimerkiksi yksi kasvispäivä viikossa.

Vegaaneita on monenlaisia: miehiä tai naisia, kotiäitejä, eläkeläisiä tai opiskelijapoikia.

Eivätkä kaikki suinkaan ole terveysintoilijoita. Esimerkiksi Facebookin sipsikaljavegaanit-ryhmä kertoo jo nimellään, että vaikka vegaanit keskimäärin kokkaavat itse paljon, heillekin kelpaa valmisruoka, välipalat ja välillä mättöruokakin.

Vegaanisten välipalojen suosio yllätti 

Vegaanitrendi näkyy myös Saarioisten tuotteissa. Viime vuoden kolmannella jaksolla lanseerattiin kaksi ensimmäistä täysin vegaanista välipalatuotetta: Grahamkasvispiirakka sydänystävälliseksi siskoksi grahamlihapiirakalle, Vegepizza välipalaksi pari kuukautta myöhemmin.

Molemmat tuotteet saivat ennennäkemättömän huomion. Tieto uusista tuotteista lähti kiertämään sosiaalisessa mediassa jo ennen kuin tuotteet pääsivät kaupan hyllyille.

Menekki on vastannut hälyä. Vegaanisille välipalatuotteille riittää kysyntää.

Välipalojen hyvän menestyksen myötä Balanssi-annosaterioihin kuuluva Chili sin Carne muokattiin vegaaneille sopivaksi poistamalla juusto sen ainesosista. Nyt helmikuun alussa Saarioisten vuokaruokiin tuotiin kaksi uutuutta: Thai-currykaali ja Italian tomaatti-spagetti. Ne erottuvat vegaanituotteiksi kirkkaanvihreistä alumiinivuoistaan.

Kaikkiaan Saarioisilla on 20 valmisruokaa, jotka sopivat vegaaniseen ruokavalioon. Ne ja vegaaniset salaattikastikkeet, marinointi- ja maustekastikkeet, hillot ja marmeladit löytää näiltä nettisivuilta tuotehakusanalla vegaani. Kaupan hyllyltä vegaani tunnistaa omansa ”sopii vegaanille”-merkistä.

Mielenkiintoisia uutuuksia suunnitellaan jo, ja luvassa on lisää valikoimaa.

Tuotekehitys innoissaan uudesta

Vegaaniruokien esiinmarssi on tarkoittanut paljon uutta myös Saarioisten tuotekehitykselle.

On ollut tärkeää oppia, miten esimerkiksi maitotaloustuotteita korvaavat soija- ja kauratuotteet käyttäytyvät valmistettaessa ja vaikuttavat makuun. Millä korvataan monipuolinen kananmuna, ja miten esimerkiksi vegejuustona toimiva kasvirasvavalmiste toimii ruoan osana?

Tuotekehittäjät ja tuotepäälliköt ovat sukeltaneet innoissaan tutkimaan uusia raaka-aineita, niiden ominaisuuksia sekä niiden tuomia mahdollisuuksia.

Lähde: Saarioinen: Syömisen kuluttajatrendit 2017 ja tulevaisuus

 


Jaa sivun sisältö: