Rennon kokin juhlapöytä

5.5.2017 14:14

Yksilöllisten ruokavalioiden määrä sen kuin kasvaa. Miten luovia erikoisruokavalioiden kanssa omassa juhlapöydässään, jotta välttyy erheiltä eikä kasvata kokin taakkansa liian suureksi?

Saarioisten trenditutkimuksen mukaan vajaa kolmannes suomalaisista noudattaa vähärasvaista ja vähäsuolaista ruokavaliota. Vähälaktoosista ruokavaliota noudattaa 18 %, kokonaan laktoositonta 17 % vastaajasta.

Neljä prosenttia syö gluteenitonta ruokaa. Saman verran noudattaa lakto-ovo-vegetaarista ruokavaliota, laktovegetaarista 2 %. Vegaaneja oli tutkimuksen tekohetkellä vuosi sitten 1 %, nyt määrä lienee jo paljon isompi.

Suuri osa suomalaisista ei kuitenkaan tunne näitä ruokavalioita, jos niitä noudattavia ei satu olemaan lähipiirissä.

Noin kolmannes meistä ei tiedä, mitä tarkoittaa laktovegetaarinen eli maitotuotteita sisältävä kasvisruokavalio. Joka neljäs ei tunne lakto-ovo-vegetaarista eli edellisten lisäksi kananmunaa välttävää ruokavaliota. Saati sitten tiedä, että vegaani ei syö mitään eläinperäisiä ruoka-aineita kuten esimerkiksi hunajaa.

Kysy, kerro, varaudu

Jos tulossa on suurempi vierasjoukko, kannattaa jo kutsussa pyytää vieraita ilmoittamaan erikoisruokavaliosta, jotta emäntä osaa varautua ja säästyy ikäviltä yllätyksiltä. Lisäksi on hyvä laittaa pöydän antimien oheen kortti, jossa kertoo, mikä sopii laktoosittomiin, mikä esimerkiksi gluteenittomiiin ruokavalioihin.

Erikoisruokavalioista yleisintä, laktoositonta, noudattaa noin viidennes suomalaisista. Kotikokin kannattaakin tehdä varmuuden vuoksi juhlaruoasta kokonaan laktoositonta.

Helppo vinkki juhlapöytään on, että laittaa tarjolle ainakin yhden perussalaatin, jossa ei ole mukana mitään maitotaloustuotteita, kananmunaa tai kalaa.

Perussalaatista saa juhlavamman valitsemalla salaattipohjan eri värisistä salaatinlehdistä, esimerkiksi jääsalaatista ja tammenlehtisalaatista, ja koristelemalla vadit vaikkapa basilikanlehdillä ja  kevätsipulin versoilla. Eikä salaattia saa koskaan leikata, vaan se tulee repiä, jotta se säilyttää kuohkeutensa!

Koristelussa kannattaa päästää sisäinen taiteilija valloilleen ja panostaa ruoan värimaailmaan: vastavärit kuten esimerkiksi puna-vihreä tai kelta-violetti täydentävät salaatissakin hyvin toisiaan. Vaaleat värit taas raikastavat salaatin ilmettä.

Täydennä salaattia ruokaisilla lisäkkeilla

Perussalaatin täydennykseksi voi tarjota ruokaisampia lisäkkeita, joilla kukin voi rakentaa salaatista itselleen sopivan, kokonaisen aterian. Tämä on erityisen tärkeää silloin, jos juhlapäivä on pitkä – kasvissyöjäkin tarvitsee riittävästi proteiinia ja energiaa.

Esimerkiksi etukäteen itse paistetut burgerpihvit ja raakamakkarat ovat salaatin kanssa ruokaisia ja maistuvat sekaruokailijoille. Vegaaneille maittavat proteiinilähteenä vegepyörykät,  maissikebakot taas sopivat kasvisruokailijoille ja maistuvat lapsillekin. Näitä kaikkia täydentävät tuoreet salsat sekä vinegrettekastikkeet.

Lisäkesalaatteja – kuten esimerkiksi vegaaneille sopivaa couscoussalaattia, laktoositonta coleslaw’ta tai muita raastesalaatteja voi niitäkin koristaa juhlavammaksi erilaisilla kesän raaka-aineilla kuten yrteillä ja marjoilla. Lisäksi niitä on helppo jatkaa ja keventää isommalle porukalle lisäämällä joukkoon vaikkapa nuudeleita, pastaa tai salaatinlehtiä. Lisäkeleivän sijaan voi tarjota eri makuisia pizzasliceja.

Myös esimerkiksi vuohenjuustoperunat tai vegaaneille sopiva Thai-currykaalivuoka ovat mainio ruokaisampi vaihtoehto juhlien ruokapöytään, kun ne vielä asettelee kauniisti esille tarjoiluastiaan.

Säästä kokin aikaa ja hermoja

Eri ruokavalioille sopivasta menusta ei kannata tehdä emännälle liian vaikeaa.

On hyvä asia, että kasvisruoan suosio on hurjassa kasvussa. Kasvispitoinen ruoka miellyttää sekaruokaakin syöviä vieraita. Se sopii ja maittaa kaikille.

Monesti maittavien kasvis- tai vegaaniruokien valmistus vaatii kuitenkin omanlaistaan ammattitaitoa. Esimerkiksi maittavien falafelpyöryköiden valmistaminen ilman kananmunaa tai leivonnaisten teko ilman perusjauhoja ei välttämättä onnistu heti ensimmäisellä kerralla, jos niitä ei tule yleensä harjoiteltua.

Onkin ihan hyvä vaihtoehto kääntyä puolivalmisteiden tai valmisruokien puoleen ja ostaa esimerkiksi vegepyörykät valmiina. Hyvät apurit säästävät kokin hermoja, ja kokki pääsee myös itse keskittymään juhlan viettoon.

Kahvipöydän haasteet

Leivonnaiset ovat monesti haaste eritoten gluteenittomille ja vegaaneille. Niitten osalta voikin kokeilla Dronningholmin uutuutta, marjaisaa Täyttis-leivontatäytettä, joka sopii erityisruokavalioisille, myös laktoosia karttaville ja vegaaneille.

 Se sopii erityisen hyvin kääretorttujen ja kakkupohjien maukkaaksi täytteeksi. Kääretorttuihin ja kakkuihin voi laittaa myös vegaaneille sopivaa vaahdotettua kookoskermaa.

Sitruuna- tai Vadelmatäyttiksellä voi maustaa esim. nektariini-mansikka-vadelmasalaattia, ja koristella salaatin juhlavaksi tuoreilla mintunoksilla tai marjatertuilla.

Sen avulla makean tarjottavan puoleltakin löytyy jotain kaikille - myös niille keventäjille, joiden ruokavaliolle notkuvat juhlapöydät ovat usein kauhistus.

Lisää kesäjuhlien reseptejä:

http://www.saarioinen.fi/reseptit/reseptiteemat/ihanat-kevaan-ja-kesan-juhlat/

 


Jaa sivun sisältö: