Saarioinen Oy

Joka ikinen päivä sitä tulee mietittyä: mitä laittaa tänään ruoaksi. Näkökulma vain on vuosikymmenien kuluessa ja suomalaisen yhteiskunnan muuttuessa vaihtunut. Jos 100 vuotta sitten ruokahuolta aiheutti etupäässä ruoan riittävyys, vaihtui se sotien jälkeen tarpeeseen helpottaa ruoanlaittoa naisten mennessä töihin kodin ulkopuolelle. Sittemmin arjen helpottamisesta on tullut pysyvä tarve ihmisten elämässä. Viime vuosien trendit ovat johtaneet yhä yksilöllisempään syömiseen maustettuna ohipyyhkäisevillä ruoan muoti-ilmiöillä.

Yhteiskunnan muutos loi tarpeen valmiille ruoalle

Sotien jälkeen 1950-luvulla Suomi teollistui. Ihmiset muuttivat yhä hanakammin kaupunkeihin, ja heidän ostovoimansa lisääntyi. Valmiin ruoan tarve kasvoi erityisesti naisten mennessä työhön kodin ulkopuolelle.

Kodeissa valmistettu ruoka oli melko yksinkertaista, perunaa ja kastiketta sekä erilaisia keittoja. Valmistettavia ruokalajeja ei ollut monta, mutta elintarvikkeiden säännöstelyn loppuessa suomalaiset valtasi hyvän himo, jolloin kaivattiin kermaa, voita ja sokeria.

Jääkaappien yleistyminen kotitalouksissa paransi ruoan säilyvyyttä. Itsepalvelumyymälöiden lisääntyminen lisäsi kuluttajapakattujen valmisruokien kysyntää.

VALMISRUOKAMARKKINAN SYNTY

Kuluttajapakattujen valmisruokien myynti alkoi 60 vuotta sitten, kun Saarioinen toi markkinoille ensimmäiset pakkauksissaan myytävät ja kuumennettavat valmiit ruoat.

Näistä alkuperäisistä tuotteista edelleen markkinoilla ovat Perinteinen Maksalaatikko sekä lapsiperheiden suosikki Lihaperunasoselaatikko.

Kaikki suuri alkaa pienestä, niin myös Saarioisten Maksalaatikon tarina. Kesällä 1957, ensimmäisenä myyntipäivänä myytiin kaikkiaan 3 rasiaa tätä nykyistä klassikkoherkkua.

Seuraavana talvena kauppiaille liike liikkeeltä tehdyssä kyselyssä eräs suuripiirteinen liikemies oli uskonut Saarioisten laatuun sen enemmittä maisteluitta, ja kehottanut einesautoa poikkeamaan heillä heti, kun eineksiä ryhdytään ajamaan Valkeakoskelle. Tuotteita saatiin siis pikkuhiljaa kauppojen valikoimiin ja ihmisten saataville.

TEKNOLOGINEN KEHITYS UUDEN RUOKAKULTTUURIN VAUHDITTAJANA

60-luvulla kaupungistuminen kiihtyi ja ostovoima parani edelleen. Valmisruokatuotanto oli hyvin käsityövaltaista. Tuotteiden pakkaaminen, säilytys, jakelu ja varastointi kehittyivät aimo harppauksin, kun kylmäketjuverkosto kehittyi ja esimerkiksi jakeluautoihin tuli kylmälaitteita.

Myös muovipakkaukset yleistyivät. Kotikeittiöiden varustelu parani pakastimien yleistyessä. Ruokalautasen suosikiksi nousi nopea ja helppokäyttöinen makkara, josta syntyi monenlaisia ruokia.

70-luvulla ruoan hinta nousi inflaation myötä. Tämä johti edullisempien raaka-aineiden etsimiseen ja automaation hyödyntämiseen ruoantuotannossa. Saatavuuden paraneminen ja kohtuullisemmat hinnat toivat valmisruoat entistä laajemman kuluttajajoukon saataville.

Ensimmäiset kevyttuotteet tulivat markkinoille, kun ravitsemusneuvonta lisääntyi ja ihmisiä neuvottiin välttämään rasvaa ja sokeria. Myös tuoteturvallisuus ja läpinäkyvyys paranivat, kun vuonna 1979 pakkausmerkintäasetus vaati ilmoittamaan pakkauksessa valmistus- ja lisäaineet, viimeisen myyntipäivän sekä säilytysohjeet.

MODERNIA KULUTUSJUHLAA JA KANSAINVÄLISTYMISTÄ

Varsinaiseen kulutusjuhlaan päästiin 80-luvulla, kun elintaso nousi kohisten. Elämänrytmin kiihtyessä kaivattiin lisää edullista ja nopeaa valmisruokaa elämää helpottamaan.

Ihmiset matkustelivat laajemmin ulkomailla ja tutustuivat uusiin ruokalajeihin. Ulkomaanmatkailun ja etnisten ravintoloiden ilmestymisen myötä tuli myös kansainvälisemmän valmisruoan aika.

Saarioinen lanseerasi legendaariset pizzat, jotka kuumenivat hetkessä moderneihin keittiöihin yleistyneissä mikroaaltouuneissa. Suomalaisten ruokavalio monipuolistui, ja erityisesti kasvisten, hedelmien ja kirjolohen suosio kasvoi. Ensimmäiset luomutuotteet ja kasvisruoat lanseerattiin.

1990-luvulla Suomen suuntautuminen enemmän länsimaihin ja EU-jäsenyys vuonna 1995 lisäsivät ihmisten kiinnostusta ruoan alkuperään, turvallisuuteen ja ympäristökysymyksiin. Matkustamisen helpotuttua maailman maut tulivat yhä tutummiksi, ja elintarviketuonti lisäsi niiden käyttöä. Esimerkiksi texmex-ruoat yleistyivät, ensin ravintoloissa ja sitten kotona valmistettuina.

Mikroaaltouunien yleistyttyä myös valmisruokavalikoima monipuolistui. Markkinoille tuli ensimmäisiä mikrolämmitettäviä keittoja ja annosaterioita. 

GLOBAALIN MAAILMAN YKSILÖLLINEN RUOKA


2000-luvun globalisaatio toi maailman lähemmäs suomalaisia kuin koskaan.

Internetin laajakaistat avasivat maailmaa kotitalouksissa, kaukomatkailu yleistyi ja maailman ruokakriisit huolettivat. Yhden hengen talouksien lisääntyminen vaikutti myös ihmisten syömistapoihin.

Syömisen yksilöllistymisen myötä alettiin vahvemmin tehdä vakaumuksellisia ja elämäntapaan perustuvia ruokavalintoja, samalla kun erilaiset ruoka-allergiat yleistyivät, ruokarytmi välipalaistui ja terveys- ja kuntoilubuumi alkoi näkyä myös syömisessä.

Pientaloudet ja yksilöllistynyt syöminen loivat kysyntää myös uuden tyyppisille, arvokkaammillekin annoskokoisille valmisruoille, kuten annosaterioiden ruukku-sarja ja poronkäristys, haudutetut puurot ja ensimmäiset heti syötävät tuotteet, täytetyt leivät.

Kuluvalla vuosikymmenellä kuluttajatarpeiden pirstaloituminen on vain kiihtynyt, kun väestö ikääntyy ja asuu pidempään kotona. Hyvinvointi ja terveys ovat nousseet megatrendeiksi, ja yksilöllinen kuluttaminen on edelleen vahvistunut.

Ruokaan on myös liittynyt monenlaisia muotoaan muuttaneita ilmiöitä karppauksesta proteiinibuumiin, superfoodeista gluteenin ja sokerin välttelyyn, hifistelyruoanlaitosta ruokahävikin vähentämiseen sekä kasvisbuumiin, satokausituotteista aina kasviproteiineihin ja vegetuotteisiin. Nämä ja muut trendit ovat lisänneet kaupan tarjontaa ja myös ruoan ostopaikkoja.

Esimerkiksi heti syötävien tuotteiden valikoima on viime vuosina monipuolistunut banaanista ja kolmioleivistä uudenlaisiin leipävälipaloihin, kuten wrappeihin, tuoreisiin salaatteihin, lusikoitaviin rahkoihin, juotaviin smoothieihin ja erilaisiin patukoihin.

Myös kasvisruokien ja erityisesti vegetuotteiden määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana. Tarjontaa on tullut vegepizzasta ja -piirakasta makaronilaatikkoon. Ruoanlaittoon on tuotu erilaisia kasviproteiinituotteita. Uuden kategorian valmisruokahyllyyn ovat luoneet myös Saarioisten 5 vaille valmiit wokit ja curryt, joista tuore ruoka-annos valmistuu kotikeittiössä viidessä minuutissa.