Äitien tekemiä lempiruokia jo 60 vuotta

60 vuotta sitten Saarioisten tilalla keksittiin uusi idea: lähdetään myymään tuoretta ruokaa valmiiksi pakattuna. Punainen kukko pakkauksen kannessa toimisi laadun takeena ja muistuttaisi, että tuote tuli Saarioisilta, Sahalahdesta. Suomi eli jälleenrakennuksen kautta ja kaikkia perheenjäseniä tarvittiin apuun talkoisiin. Siksi Saarioinen päätti valmistaa tuotteita isomman määrän ja myydä ne tuoreina suoraan autosta kiireisille, kotiin töistä palaaville perheenäideille. Makaronilaatikko, maksalaatikko ja lihaperunasoselaatikko olivat suomalaisten lempiruokia jo tuolloin. Tästä alkoi kasvu suomalaisten lempiruokataloksi.

Tänään Saarioinen on Suomen johtava valmisruokatalo, ja ostetuin ja pidetyin merkki. Saarioinen tuntee suomalaisen ruokailun arjen, juhlan ja sesongit. Vaalimme suomalaista ruokaperinteitä – samalla uutta kehittäen. Meitä saarioislaisia on yli 1300, moni jo useammassa polvessa saman perheyrityksen palveluksessa.

Valmisruokamarkkina ja uudentyyppiset, tuoreet ruokaratkaisut kiinnostavat meillä ja maailmalla – Suomessa valmisruokaa syö viikoittain noin puolet väestöstä. Klassikot pitävät pintansa, esimerkiksi maksalaatikkoa menee yli 8 miljoonaa rasiaa vuodessa. Mutta samalla katsomme eteenpäin – helmikuun alussa toimitettiin kauppoihin lähes 30 uutuutta. Klassikkolaatikot saivat rinnalleen herkullisia vegeuutuuksia. Myös pizzaperheessä tapahtuu.

Uusi 5 vaille valmis -tuotesarja luo kokonaan uuden kategorian valmisruokahyllyyn. Idea syntyi Kuluttajasafarilla, kun vierailimme suomalaisten kotikeittiöissä. Arkiruoanlaittoonkin kaivataan ruoanlaittofiilistä, halutaan syödä kunnon ruokaa, joka valmistuu nopeasti. 5 vaille valmis -sarjan tuoreista raaka-aineista kokkaa herkullisen ruoan vain viidessä minuutissa. Näissä aterioissa kokkaamisen työläs esivalmistelu, esimerkiksi kasvisten käsittely ja monien erillisten ainesosien valinta kaupassa, jää pois.

Osana uudistuvaa markkinointistrategiaa Äidit palaavat Saarioisten mainontaan helmikuussa. Uudessa mainonnassa Saarioisten äidit lähtevät suomalaisten keittiöihin näyttämään, miten ja millä antaumuksella ruokaa meillä oikein tehdään: tuoreista, tarkkaan valituista raaka-aineista, huolellisesti ja ammattiylpeydellä.  Mainonta konkretisoi Saarioisten äitien perustehtävän: olemme omistautuneet hyvälle ruoalle jo 60 vuoden ajan. Omistautumalla ruoanlaitolle voi tulla siinä parhaaksi.

Lähtökohtamme on olla suomalaisen lempiruokatalo myös jatkossa. Meille on kunnia-asia toteuttaa suomalaisten kuluttajien toiveita – ja tämän teemme entistä näkyvämmäksi Saarioisten oman kuluttajayhteisön kautta. Me kaikki teemme yhdessä Saarioisen!

Tia Yrjölä

markkinointi- ja viestintäjohtaja