1990-luku: Laatutietoisuus ui suomalaisten keittiöihin

Lama kuritti Suomea, mutta Euroopan Unioniin liittyminen toi kauppojen hyllyille uutta valikoimaa. Kilpailu elintarvikealalla lisääntyi ja ruoan alkuperä alkoi kiinnostaa suomalaisia. Pizzojen suosio kasvoi ja yhden hengen ateriat maistuivat yhä useammalle lounaaksi. Saarioinen lanseerasi myös ensimmäiset salaattiateriat.

Taloudellinen tilanne heikkeni 90-luvun alussa ja Suomi joutui rajun laman ja työttömyyden kouriin. EU:n myötä elintarvikkeiden valikoima lisääntyi ja kilpailu markkinassa kiristyi. Ruoan alkuperään ja turvallisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota ja tuotteiden lisäksi laatukeskusteluja laajeni käsittämään myös toiminnan laatua. Saarioisilla oli kiinnitetty huomiota laatuun jo alkuajoista lähtien, joten laatujärjestelmien luominen ja sertifiointi oli luontainen jatkumo ajan vaatimuksiin vastaamiseen. Vuonna 1990 Saarioinen ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön valmistuspäivämerkinnän valmisruoassa.

Annosaterioiden kulta-aika alkoi 90-luvulla. Kun aikaisemmin oli tarjottu paljon vuokaruokia, siirryttiin nyt yhä selkeämmin yhden annoksen aterioihin, joissa saattoi olla useitakin komponentteja. Ensimmäisinä markkinoille tulivat chilibroileri ja Kartanon lihapullat -annokset sekä koululaisille suunnatut, värikkäät NixNax -ateriat ja hampurilaiset olivat omiaan antamaan energiaa iltapäivän läksyihin.

Aikuisille ja sinkkukeittiöihin suunnitellut mikroruoat tarjottiin tyylikkäästä lokerikkokulhosta, jossa aterian eri komponentit olivat erillään toisistaan. Yksi suomalaisten suosikkikeitoista, kirjolohikeitto, saapui markkinoille ja sitä seurasi laajempi valikoima myös muita mikrokeittoja. 90-luvulla markkinoille lanseerattiin myös ensimmäinen salaattiaterioiden sarja, kun broiler-, tonnikala-, katkarapu- ja pesto-kinkkusalaattiateriat tulivat kauppoihin.

Mikropizzojen suosio jatkui edelleen 90-luvulla vahvana. 80-luvulla lanseerattu suosittu mikropizzasarja laajeni vuonna 1992 uudella kasvispizzamaulla ja Saarioinen toi markkinoille myös uuden pizza slice -sarjan.

Maksalaatikko, suomalaisten ikisuosikki

Maksalaatikko oli yksi ensimmäisistä Saarioisten lanseeraamista valmisruoista ja se on edelleen Suomen ostetuin valmisruoka-ateria. Ensimmäisenä myyntipäivänä, 40-luvun lopulla, maksalaatikkoa myytiin kokonaista kolme vuokaa, tänäkin päivänä kuluttajien rakasta suosikkia valmistetaan yli 9 miljoonaa rasiaa vuodessa. Saarioinen on nimennyt maksalaatikolle oman juhlapäivän, maksalaatikkopäivän, jota vietetään 10.10.

Maksalaatikon resepti on säilynyt muuttumattomana vuodesta 1957 asti, ja alkuperäisen reseptin takana oli Saarioisilla työskennellyt talousopettaja Mertta Järvi. Perinteistä maksalaatikkoa valmistetaan aivan kuten kotonakin, siinä on keskimäärin 21 rusinaa ja se paistuu tunnin 30-metriä pitkässä uunissa.