2020-luku: Poikkeusoloissa kaivataan elämyksellisyyttä

Maailmaa koetellut koronapandemia lisäsi jättiharppauksella Suomessakin digitalisaatiota ja etätyöskentelyä. Ruoan verkkokaupan ja erilaisten kotiinkuljetuspalveluiden markkinoille tuli nopeasti useita palveluntarjoajia. Laadukkaalle valmisruoalle, kuten keitoille, puuroille ja annosaterioille riitti kysyntää, kun perheet olivat paljon kotona ja tarjonta kasvoi. Saarioinen lanseerasi Italia lautasella- ja Food Story -tuotesarjat.

2020-luku alkoi maailmanlaajuisella koronapandemialla, joka koetteli ihmisten arkea ja rajoitti liikkumista monella tavalla. Tämä lisäsi myös Suomessa muun muassa ruoan verkkokaupan nopeaa kasvua ja toi myös markkinaan uusia toimijoita. Ravintoloiden annoksia myytiin myös kivijalkakaupoissa ja erilaiset ruoan kotiinkuljetuspalvelut lisääntyivät isoimmissa kaupungeissa.

Valmisruoan myynti oli vuosikymmenen alussa voimakkaassa kasvussa ja erityisesti annosaterioiden, keittojen, puurojen sekä heti syötävien tuotteiden myynti kasvoi. Kasvu selittyi osittain pandemian ja osittain laajentuneen tarjonnan kautta, joka houkutteli kuluttajaa kokeilemaan ja helpotti arkea poikkeusoloissa. 2020-luvulla Saarioinen keskittyi strategiassaan tuoreeseen valmisruokaan ja valikoimista karsittiin monia tuotteita, jotka eivät enää vastanneet uuteen strategiaan. Strategian mukaisesti Sahalahdella tehtiin iso laajennusinvestointi keitto- ja annosaterialinjoihin, joka mahdollisti reagoimisen kasvavaan kuluttajakysyntään. Saarioinen nosti esille myös suomalaisten lempiruokia ja klassikoita mainonnassa ja markkinoinnissa. Kyl klassikon tunnistaa -mainosfilmi voitti ensimmäisenä Saarioisten mainoskampanjana useita kansainvälisiä palkintoja.

Elämyksellisyys ja maailman maut kiinnostivat kuluttajia yhä enemmän. Koronapandemian vuoksi matkustaminen ulkomaille jäi vähemmälle. Saarioinen vastasi kuluttajatarpeisiin lanseeraamalla yhdessä kokki ja ravintoloitsija Sikke Sumarin kanssa Italia lautasella -sarjan, joka vei makumatkalla Italiaan. Lisäksi markkinoille tuotiin myös uusi Food Story -valmisruokasarja, joka täytti mausteisesta ja eksoottisesta makumaailmasta pitävien toiveet.