Toimitusjohtajan katsaus

Paremman makuista ja helpompaa arkea

Saarioinen vietti 60-vuotisjuhlavuottaan osuvasti muutosten keskellä. Pitkään kestänyt talouden taantuma sekä kotimaisen kuluttajakysynnän väheneminen näkyivät päivittäistavarakaupassa. Vuonna 2015 jatkunut elintarvikkeiden hintojen lasku kosketti kaikkia elintarvikeketjun toimijoita. Talouden haasteet ovat kuitenkin kaikille samat ja siksi panostimme vahvasti vuoden 2015 aikana strategiamme mukaisiin uudistuksiin. Kaiken tekemisemme keskiössä on suomalaisten arjen helpottaminen hyvänmakuisella ja puhtaista raaka-aineista valmistetulla ruualla.

Voin sanoa, että edelläkävijyys ja uudistuminen ovat syvällä Saarioisten perimässä. Myös perustamisvuonnamme 1955 suomalainen yhteiskunta oli murroksessa: valmisruuat tulivat sopivasti pöytään aikana, jolloin naiset astuivat joukolla työelämään kodin ulkopuolelle. Maksalaatikko ja broilerien tuominen Suomeen muuttivat suomalaisten syömistottumuksia pysyvästi. Samanlaista muutosta olemme tekemässä nyt. Ajat muuttuvat, mutta arkea helpottavalle ja hyvänmakuiselle valmisruualle on kysyntää kenties enemmän kuin koskaan.

Haastavasta tilanteesta huolimatta säilytimme vahvan asemamme valmisruokien ja marjavalmisteiden markkinajohtajana Suomessa ja vahvistimme asemaamme Viron markkinoilla. Saarioinen-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 259,6 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä oli 0,8 miljoonaa euroa. Liikevaihdon laskuun vaikutti vielä vuonna 2014 toteutettu lihan hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnasta luopuminen. Konsernin nettoinvestoinnit olivat 10,2 miljoonaa euroa.

Kannattavuuden parantamiseksi aloitimme viime vuonna noin 8 miljoonan euron säästöohjelman, jonka toimenpiteet näkyvät pääosin vuonna 2016. Organisaatiota ja johtamismallia uudistettiin jo menneen vuoden aikana: Saarioisilla on nyt selkeät liiketoimintayksiköt, jotka vastaavat toimialueensa tuloksesta ja toteuttavat strategiamme mukaisia liiketoimintasuunnitelmia. Panostimme voimakkaasti uusien liiketoimintasuunnitelmien kehittämiseen, ja tässä uudistustyössä saarioislaiset ovat mielestäni onnistuneet hyvin. Uskomme kuluvana vuonna liikevaihdon kasvavan ja kannattavuuden paranevan.

Strategiamme haastaa meitä myös rakentamaan uutta työkulttuuria ja tekemisen tapaa. Tavoitteena on, että jokainen saarioislainen ymmärtää, miten omalla työpanoksellaan vaikuttaa uuden strategian onnistumiseen ja samalla helpottaa suomalaisten arkea. Tätä varten olemme kouluttaneet sisäisiä muutoslähettiläitä kaikilta organisaatiotasoilta, mikä on ainutlaatuinen tapa strategian viestinnässä ja edistämisessä.

Kuluttajille ja asiakkaillemme edellä kuvattu uudistuminen näkyy esimerkiksi tuoteuutuuksina, jotka haastavat suomalaisten käsityksiä valmisruuasta. Hyviä esimerkkejä ovat viime vuonna markkinoille tulleet kolme aivan uudenlaista tuotesarjaa: Balanssi, Poketit ja Vispis. Näitä onnistuneita, uusien ja herkullisten makujen syntymisiä olen itse saanut todistaa uutuustuotteidemme maistatuksissa.

Uskon, että muutoksen ovat huomanneet myös asiakkaamme. Haluamme olla jatkossakin vahva edelläkävijä ja vaikuttaja suomalaisessa ruokakulttuurissa. Tässä onnistumme olemalla entistä asiakaslähtöisempiä sekä reagoimalla nopeasti asiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin.

Kiitän lämpimästi asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja Saarioisten koko henkilöstöä hyvästä ja luottamuksellista yhteistyöstä vuonna 2015. Voin sanoa olevani ylpeä siitä muutosvalmiudesta ja uudistumishalusta, jota oma porukkamme on osoittanut. Jatketaan yhdessä innovatiivista kehitystyötä puhtaista raaka-aineista valmistetun, hyvän ja maukkaan ruuan parissa.