Vuoden päätapahtumat

60-vuotias perheyritys

Vuonna 2015 tuli kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun kolme veljestä perusti Sydän-Hämeen maille Kangasalan Sahalahteen perheyritys Saarioinen Oy:n. Juhlavuosi huipentui toukokuussa asiakas- ja yhteistyökumppanien kanssa vietettyyn
juhlatilaisuuteen Helsingin Wanhassa Satamassa.

Saarioinen on vuosikymmenten aikana vakiinnuttanut asemansa suomalaisten ruokapöydissä ja arjessa, johon tarjoamme helpotusta muun muassa kansan rakastamien klassikkotuotteiden lisäksi uutuustuotteilla.

Tällä hetkellä Saarioinen työllistää noin 1 325 henkilöä kolmella paikkakunnalla Suomessa sekä Viron Raplassa. Ruokiamme tarjotaan suomalaiskotien lisäksi useissa henkilöstöravintoloissa, vanhainkodeissa ja kouluissa.

Matka yhdeksi Suomen merkittävimmistä elintarvikealan yrityksistä on ollut monivaiheinen ja pitänyt sisällään niin tupakan viljelyä, kukkamullan valmistamista kuin broilerien tuomisen Suomeen. Toimintaa on aina ohjannut ennakkoluulottomuus
ja edelläkävijyys.

Vanhat klassikot maistuvat edelleen

Suomen suosituimmaksikin valmisruuaksi (Suomalaisen Työn liitto 2015) noussutta maksalaatikkoa on valmistettu Saarioisten alkuajoista lähtien. Foodwestin tekemän tutkimuksen (Foodwest 2015) mukaan myös Saarioisten joululaatikot valittiin suomalaisten lempilaatikoiksi. Saarioisten lanttu- ja porkkanalaatikot olivat kuluttajatestin makuykkösiä. Kaikki laatikkotuotteemme kypsyvät sopivan paahteisiksi Sahalahden tehtaalla Kangasalla.

Uusi organisaatio ja strategia

Helmikuussa 2015 Vähittäiskaupan liiketoiminnan johtajana aloitti Matti Karppinen ja Foodservice-puolen liiketoimintajohtajana Janne Tuomisto samalla, kun yrityksessä tehtiin laaja organisaatiomuutos. Uuden organisaation toiminnan pääajatuksena on entistäkin asiakas- ja kuluttajalähtöisempi toiminta.

Uuden strategian myötä Saarioisten missio uudistettiin: ”Helpotamme ihmisten elämää tarjoamalla puhtaista raaka-aineista valmistettua hyvää ruokaa”. Uusi visiomme on: ”Olemme Suomen arvostetuin ja luotettavin ruoka-alan yritys”.

Loppuvuodesta aloitetuilla kustannussäästöillä ja toiminnan tehostamisella parannetaan yrityksemme kilpailukykyä ja kannattavuutta nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.