Saarioinen Oy

Toimitusjohtajan katsaus

Nopea syöminen lisääntyy Suomessa. Tämä johtuu elämäntapamuutoksesta, jonka tuloksena ihmiset liikkuvat enemmän ja pysähtyvät syömään saman pöydän ääreen entistä harvemmin. Ihmiset ovat myös yhä kiinnostuneempia hyvinvoinnistaan ja tietoisia epäterveellisten elämäntapojen ja ruokailutapojen vaikutuksista.

Saarioinen on syömisen muutoksen kärjessä

Tuoreessa valmisruoassa välipalasyöminen ja heti syötävät tuotteet ovat selvässä kasvussa. Myös keveät ruokaratkaisut, kasvisruoka ja erilaiset hyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävät tuotteet ruokavaliot lisäävät suosiotaan. Lihan syömiseen suhtaudutaan entistä kriittisemmin.

Ulkona syömisen osuus on kasvussa. Innokkaimpia ravintolaruokailijoita ovat 15–24-vuotiaat sekä pääkaupunkiseudun asukkaat. Uudet jakelukanavat, kuten ruoan toimittaminen kaupasta tai ravintoloista suoraan ihmisten koteihin, ovat kasvavan kiinnostuksen kohteina.

Nämä muutosvoimat vaikuttavat suomalaisten syömiseen ja varmaa on, että syöminen muuttuu nopeasti. Tässä muutoksessa meidän intohimoisten ruokaihmisten pitää olla mukana ja lupaamme Saarioisilla olla muutoksen kärjessä.

Muutostarpeet löytyvät yhdessä suomalaisten kanssa

Keskitymme kehittämään merkittäviä uutuuksia ja uusia tuoteryhmiä sekä uusia liiketoimintamalleja, jotka vastaavat herkullisella tavalla suomalaisten tapaan syödä. Olemme innostuneita ottamaan suomalaiset mukaan kehittämiseen. Viime vuonna toteutimme kuluttajasafarit, joissa menimme mukaan ihmisten arkeen, kauppakäynteihin sekä ruoanlaittoon ja ruokahetkiin heidän kodeissaan. Itsekin osallistuin yhteen safariin, jossa sain tutustua nuoren opiskelijapariskunnan ruokaan ja syömiseen liittyviin iloihin sekä haasteisiin. Kuluttajasafarien tulokset avasivat meidän silmämme monille uusille syömisen mahdollisuuksille.

Uudistimme viime vuonna Saarioisten markkinointistrategian. Haluamme puhutella ihmisiä entistä vahvemmin yrityksemme tarinalla. Saarioinen aloitti tuoreen valmiin ruoan tekemisen vuonna 1957 Sahalahdella, jossa se toimii edelleen. Olemme omistautuneet jo kuusi vuosikymmentä tekemään suomalaisille heidän lempiruokiaan ja meistä on tullut siinä tosi taitavia. Saarioinen tunnetaan äitien tekemästä ruoasta, ja päätimmekin uudessa markkinointistrategiassa panostaa entistä enemmän Saarioisten äiteihin.

Vegetuotteita ja ketterää kehittämistä

Viime vuonna tarjosimme ravitsemuksesta kiinnostuneille ihmisille uusia herkullisia Balanssi-tuotesarjan Sydänmerkki-tuotteita. Toimme uusia Sydänmerkki-tuotteita myös Foodservice-markkinoille. Nopean ja terveellisen syömisen uusia ratkaisuja olivat uudet Eväs-tuotesarjan heti syötävät salaatit, wrapit ja leivät. Vegaanista ruokavaliota noudattaville ja kasvisruoista kiinnostuneille uusia herkullisia ratkaisujamme olivat esimerkiksi Grahamkasvispiirakka ja Vegepizza.

Uusia liiketoimintamalleja kehitimme ja kehitämme edelleen ydinliiketoiminnoista erillisissä hankkeissa, joista yhtä on toteutettu startup-mallilla. Näiden erillisten hankkeiden avulla varmistamme sen, että hankkeet saavat käyttöönsä parhaat mahdolliset resurssit ja niitä edistetään vahvalla otteella. Näin uskomme pystyvämme toteuttamaan sellaisia uusia ratkaisuja, jotka ilahduttavat sekä asiakkaitamme että herkullisesta ruoasta nauttivia ihmisiä.

Saarioinen kasvoi viime vuonna, ja oli ilahduttavaa saada käännettyä yhtiö kasvu-uralle. Myös kannattavuutemme parani edellisvuodesta selvästi. Valtaosa paremmasta kannattavuudesta tuli tehokkuuskykymme paranemisesta – sekä tuottavuus että yleiskulutehokkuus nousivat hyvin toteutettujen sisäisten toimenpiteiden ansiosta.

Hyvä lukija, haluan kiittää Sinua panoksestasi Saarioisten viime vuoteen, olitpa sitten asiakkaamme, kumppanimme, henkilökuntamme edustaja tai vaikkapa yksi meistä kuluttajista. Sinä olet Saarioisille tärkeä.

Saarioinen haluaa olla läsnä sinun ja kaikkien suomalaisten elämässä joka päivä!