Saarioinen Oy

Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat lasten ruokailuhetkien kunkkuja

Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat lapsillakin ravitsevan ruokavalion perusta, ja niitä tulisi olla tarjolla jokaisella aterialla. Mistään muusta ruokaryhmästä ei saa yhtä kattavasti ja monipuolisesti keholle tärkeitä aineita, kuten vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja antioksidantteja.

Aikuisten ruokavalioon suositellaan vähintään puoli kiloa eli 5-6 kourallista kasviksia, marjoja ja hedelmiä joka päivä. Suurin osa ei tähän suositeltuun määrään yllä. Jos kasvisten syönti on niukkaa, jo yhden annoksen lisäys päivittäin tuo terveyshyötyjä.

 ”Lapsille sopiva määrä kasviksia, marjoja ja hedelmiä on vähintään puolet tästä eli viisi oman kouran kokoista annosta päivässä. Monipuolisuus ja vaihtelevuus on tärkeä sääntö myös kasvikunnan tuotteiden valinnassa. Suositeltavaan määrään lasketaan mukaan kaikki juurekset, vihannekset, lehtivihannekset, marjat ja hedelmät, mutta ei perunaa”, kertoo Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön ravitsemusasiantuntija Anna Ojala.

Viisi väriä päivässä

Erivärisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa suosia vaihdellen, sillä eri värit kertovat erilaisista keholle tärkeistä aineista. Värikkyys toimii erinomaisesti riittävän ja vaihtelevan kasvisten, hedelmien ja marjojen syönnin ohjenuorana. Se, että tästä ruokaryhmästä valitaan joka päivä viittä eri väriä, voi olla hauska tapa kannustaa lapsia erilaisten kasvisten syöntiin.

Kasvisten, marjojen ja hedelmien makeus, happamuus, kirpeys ja karvaus puolestaan tuovat ruokailuun monipuolisen makumaailman. Pienet ruokailijat saavat mielenkiintoisia suutuntumia kasvisten rouskuvuudesta tai pehmeydestä, koska niitä voi nauttia joko raakana tai kypsennettyinä.

Miten lapset saisi syömään enemmän kasviksia, marjoja ja hedelmiä?

Monissa perheissä pohditaan, miten lapset saisi syömään enemmän ja monipuolisemmin kasviksia, marjoja ja hedelmiä? Toiset lapset, aivan kuten aikuisetkin, maistavat erilaisia ruokia ja makuja rohkeasti, mutta monet saattavat olla epäileväisiä uusien makujen ja uudennäköisten ruoka-aineiden äärellä.

Vinkkejä kasvisten, marjojen ja hedelmien lisäämiseksi lasten aterioille:

  • Laita tarjolla aina vähintään kaksi vaihtoehtoa, jotta lapsi voi itse valita, mitä kasviksia haluaa syödä.
  • Tarjoa kasviksia leikattuna tai asteltuina hauskoihin muotoihin. Tee niistä lautaselle vaikkapa hymyilevät kasvot.
  • Ota lapsi kaupassa mukaan valitsemaan mieluisat vaihtoehdot vihannes- ja hedelmäosastolta.
  • Lapset syövät kasviksia enemmän, kun ne tarjotaan tunnistettavina sormipaloina tai napostelu- ja dippikasviksina, aina ei tarvitse kaikkea syödä veitsellä ja haarukalla.
  • Tuo kasvikset tarjolle aina ensimmäisenä. Lasten kanssa kannattaa jo pienestä pitäen opetella ottamaan kasvikset lautaselle ennen pääruokaa.
  • Tarjoa kasviksia, marjoja tai hedelmiä jokaisella ruokailuhetkellä. Näin ne tulevat tutuiksi, ja lapset tunnetusti pitävät enemmän siitä, mikä on tuttua ja tutuksi tulee se, mitä on tarjolla.

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä myös valmisruokien rinnalle

Saarioinen otti sadat lapset mukaan ideoimaan uusia lasten aterioita. Ateriat on suunniteltu lasten toiveiden mukaisesti selkeiksi ja lapsille maistuviksi. Uudet lastenateriat tuovat apua arkeen ja tilanteisiin, kun koululainen on kotona yksin ja tarvitsee helposti valmistuvaa kunnon syötävää..  

Lihapullat ja punaiset makaronit on tomaattinen uutuus, jonka rinnalla maistuvat esimerkiksi kaaliraaste tai uunissa paahdetut palsternakan tai myskikurpitsan palat.

Kirjolohikebakot ja lohkoperunat on ateria, jonka voi täydentää esimerkiksi porkkanatikuilla ja paprikasuikaleilla.

Adan kirjolohipastan oivallisia kasvislisäkkeitä ovat parsakaali, vihreät pavut, herneet tai kyssäkaaliraaste.

Valmispuurot on helppo laittaa tarjolle lapsen aamiaiselle tai välipalalle. Tuoreet tai pakastetut mustikat, mansikat, vadelmat, puolukat ja herukat sekä hedelmäviipaleet ja -raasteet ilahduttavat ruokailijaa värikkyydellään ja täydentävät sopivasti puurojen makua.