Saarioinen Oy

Vuodet 1996-2005: Maailmalle perinteitä kunnioittaen

Elintarvikealan kilpailutilanteessa ei tapahtunut EU-jäsenyyden myötä mitään dramaattista, eivätkä tuontituotteet syrjäyttäneet kotimaista tuotantoa.

Vuonna 1999 kaikki yhtiöt kahta vuotta aikasemmin hankittua jäätelötehdasta lukuun ottamatta olivat laatusertifioituja. Laatujärjestelmällä varmistettiin lupausten mukainen toiminta ja laadukkaat tuotteet. Samaan aikaan laadittiin myös konsernin eettiset periaatteet sekä henkilöstö-, laatu ja ympäristöpolitiikat.

Kurpitsan säilöntä siirtyi vuonna 1996 Punkalaitumelta Huittisiin, jonne valmistui lähes tuhat neliötä uusia tuotantotiloja sekä kurpitsalle että majoneesipohjaisille tuotteille. Myös Sahalahdelle saatiin 2 000 neliötä uutta tuotantotilaa ja uusi lähettämö. Jyväskylässä ryhdyttiin valmistamaan kuluttajapakattua lihaa vuonna 1997, minkä vuoksi lähettämö- ja pakkaamotiloja laajennettiin. Samalla tehdas jaettiin hygienia-alueisiin.

Hellekesänä 1997 Saarioinen osti Suomen vanhimman jäätelötehtaan, pietarsaarelaisen Sun Ice Oy:n. Sen valikoimissa oli noin 60 tuotetta ja tehdas työllisti noin 40 henkeä, sesonkiaikaan enemmänkin. Sun Ice -tuotemerkki myytiin Ingmanille vuonna 2002.

Sahalahden broilerteurastamon rakennustyöt käynnistyivät keväällä 1997. Teurastamosta tuli pitkälle automatisoitu, ja sinne keskitettiin kaikkien raakojen broilertuotteiden valmistus. Suomessa syötiin vuodessa vajaat yhdeksän kiloa broileria henkeä kohti.

Saarioisten historian suurin investointi, keskuslähettämö, valmistui vuonna 2003 Valkeakoskelle.

KEHITYSTÄ JA TIETOTEKNIIKKAA

Saarioisilla kehitettiin elintarvikealan perustutkinto yhteistyössä Lihateollisuusopiston kanssa, ja ensimmäiset ryhmät Sahalahdelta ja Valkeakoskelta valmistuivat vuonna 1998. Kulta-Kukoksi kutsutun tutkinnon nähtiin tuovan positiivista asennoitumista toisten töitä kohtaan ja hälventävän ennakkoluuloja. Sahalahtelainen erikoisuus, Perus-Kukko käynnistyi vuonna 2002. Seitsemän vuoden aikana koulutetaan oman henkilökunnan voimin sadan hengen erissä kaikki Ruoka-Saarioisten työntekijät.

Saarioisilta valmistui Suomen ensimmäinen elintarvikealan ammattitutkinnon suorittanut ryhmä vuoden 2003 keväällä.

Saarioisten kotisivut avattiin vuonna 1998 ja seuraavana vuonna otettiin käyttöön intranet. Pari vuotta myöhemmin tietokoneen käyttäjien elämää helpotettiin kouluttamalla joka toimipaikalle vähintään yksi it-tukihenkilö. Vuonna 2002 avattiin ensimmäinen extranet Foodservice-asiakkaille, ja kaksi vuotta myöhemmin myös sopimustuottajille.

JUURET PYSYVÄT SAHALAHDELLA

Lokakuussa 1997 alkoi einesten vienti Ruotsiin, ensimmäiset tuotteet olivat kaksi pizzaslicea ja -piirakkaa. Tuotteet markkinoitiin Annikkis-merkillä, ja vähitellen valikoimaan tuli myös pastatuotteita, keittoja ja ohukaisia. Ruotsissa valmisruoka oli koostunut lähes yksinomaan pakastetuotteista, ja tuore valmisruoka oli erilainen uutuus. Vuonna 2001 alkoi luomuhillojen vienti Saksaan. 

Vuonna 1998 itävienti laajentui, kun Moskovassa avattiin toimisto. Vuonna 2002 Saarioinen osti osake-enemmistön virolaisesta valmisruokia valmistavasta AS Melecosta. Sen valikoimiin kuuluu muun muassa salaatteja, vihannestuotteita, laatikkoruokia ja pizzoja. Tuotteet markkinoidaan Melecon omalla Maestro-merkillä.

Syksyllä 2004 saarioislaisia kohtasi suruviesti, kun Pentti Avotie, pitkäaikainen toimitusjohtaja ja Saarioisten perustaja menehtyi vaikeaan sairauteen. Hän oli innovatiivinen ja arvostettu johtaja, jonka viitoittamalla tiellä Saarioisten on hyvä jatkaa seuraavatkin viisikymmentä vuotta.

KAIKKIEN AIKOJEN MENESTYNEIN MAINOS

Vuonna 2005 Saarioinen lanseerasi tähän asti kaikkien aikojen menestyneimmän mainoskonseptin ”Meidän äiti”. TV-mainos voitti muun muassa MTV3:n Kuukauden parhaat sekunnit -palkinnon, Kaikkien aikojen paras suomalainen mainos -tittelin, Grand Effien, AdProfit-kilpailun ja Vuoden Mainostaja -palkinnon.