Saarioinen Oy

Vuodet 2006-2019: Äitien tekemää ruokaa

Vuoden 2006 aikana nähtiin Saarioisten brändin nousevan ennennäkemättömälle tasolle onnistuneen Meidän äiti -mainoskampanjan ansiosta. Voitokas mainos keräsi useita palkintoja ja jäi lähtemättömästi kuluttajien mieleen.

Vuonna 2007 Saarioisten pitkäaikainen toimitusjohtaja Erkki Isokangas jäi eläkkeelle ja tehtävään astui Huittisten tehtaanjohtajan tehtävissä toiminut Ilkka Mäkelä. Maailman taloustilanne oli kasvusuunnassa ja Mäkelä sai luotsattavakseen kasvavan elintarvikealan markkinajohtajayrityksen. Vuonna 2008 tilanne kääntyi nopeasti. Taantuma koetteli myös Saarioista ja toimintaa organisoitiin uudelleen. Saarioinen säilytti markkina-asemansa ja talous oli vakaalla pohjalla, joten yrityksessä säilyi luottamus tulevien haasteiden kohtaamisessa.

Vuonna 2008 Saarioinen aloitti Virossa Raplan kylässä uuden ja modernin ruokatehtaan rakentamisen. Tehdas valmistui vuonna 2009, ja siellä aloitettiin erilaisten heti syötävien välipalatuotteiden sekä suurkeittiöihin suunnattujen laatikkotuotteiden valmistus Suomen sekä Baltian markkinoille. Nähtiin, että välipalasyöminen ja heti syötävät tuotteet olivat selvässä kasvussa. Viron tehtaassa alettiinkin valmistaa Saarioisten Eväs-brändillä muun muassa wrappeja ja ruokaisia salaatteja.

Vuosi 2009 jäi historiaan ennätyssuurien investointien vuoksi. Raplan tehdas, Jyväskylän teurastamon laajennus- ja saneerausprojekti sekä Sahalahden saneerausohjelma olivat lähes 40 miljoonan euron arvoiset.

TALOUDESSA TAPAHTUI KÄÄNNÖS

Vuosi 2010 oli synkkä. Saarioisissa toteutettiin yt-neuvottelujen kautta henkilöstövähennyksiä ja loppusyksystä hallituksen puheenjohtajana toiminut Juhani Avotie menehtyi tapaturmaisesti onnettomuudessa. Hallituksen puheenjohtajaksi siirtyi hänen siskonsa Kaisu Avotie.

Vuonna 2011 Saarioisten tytäryhtiöt sulautettin emoyhtiöön. Vuotta myöhemmin Sahalahdelle valmistui uusi tuotekehityksen ”päämaja” Innola. Rakennuksen ulkomuoto sai innoituksensa maksalaatikkovuoasta. Olihan maksalaatikkoa valmistettu samoissa maisemissa jo vuodesta 1957.

Saarioinen Oy teki merkittävän strategisen päätöksen luopua naudan, sian ja broilerin hankinta-, teurastus- ja leikkuuliiketoiminnoista myymällä ne Atrialle. Kauppa toteutui 1.2.2014, ja sen jälkeen erilaisia tuotannollisia siirtoja tehtiin koko loppuvuoden ajan.

60-VUOTIAS VALMISRUOAN MARKKINAJOHTAJA

Vuonna 2015 Saarioinen täytti osakeyhtiönä 60 vuotta. Pyöreitä vuosia juhlistettiin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi asiasta viestittiin klassikkolaatikoiden kansiin painetulla merkinnällä.

Pitkään kestänyt talouden taantuma sekä kotimaisen kuluttajakysynnän väheneminen olivat vaikeuttaneet Saarioistenkin tilannetta. Tulosta pyrittiin nostamaan uuden strategian avulla ja tekemisen keskiössä olivat suomalaisten arjen helpottaminen hyvänmakuisella ja puhtaista raaka-aineista valmistetulla ruoalla. Vuonna 2015 Saarioinen säilytti haastavasta tilanteesta huolimatta vahvan asemansa valmisruokien ja marjavalmisteiden markkinajohtajana Suomessa ja sekä vahvisti asemaansa Viron markkinoilla.

Saarioinen muutti mainonnan linjaa hetkeksi vuonna 2015, mutta vuonna 2017 palasi takaisin Äitien tekemään ruokaan.

Vuonna 2016 Saarioinen sai uuden toimitusjohtajan, kun toimitusjohtajaksi tuli Matti Karppinen. Markkinoinnissa nostettiin voimakkaasti esiin Saarioisten hienoa ja pitkää historiaa. Tapahtumista kirjoitettiin tarina, joka julkaistiin isoimmissa päivälehdissä.

Saarioisten tulos saatiin käännettyä kasvusuuntaan. Valtaosa paremmasta kannattavuudesta tuli tehokkuuskyvyn paranemisesta – sekä tuottavuus että yleiskulutehokkuus nousivat hyvin toteutettujen sisäisten toimenpiteiden ansiosta.