Saarioinen Oy

Klassikot pitävät pintansa suomalaisessa joulupöydässä. Suomalaisista 75 % ostaa joululaatikot valmiina. Lanttulaatikon rinnalla porkkana- ja perunalaatikko kuuluvat ruokapöytään. Myös ajankohtaiset ruokatrendit kuten kasvikset, keveys ja kalaruoat näkyvät erityisesti alkupalapöydän valinnoissa.

Joulu on suomalaisille ylivoimaisesti tärkein juhlapyhä. Perinteisillä jouluruoilla on tärkeä merkitys joulun tunnelman luojana. Tarjottavat suunnitellaan hyvissä ajoin ja huolella. Myös kattaukseen ja ruoan esillepanoon panostetaan. Jouluruoan tekemiseen käytetään noin 9 tuntia, ja siihen käytetään myös selvästi enemmän rahaa kuin muina pyhinä.

75% ostaa joululaatikot valmiina. Kolmannes kertoo tuunaavansa niitä omaan makuun sopiviksi esimerkiksi lisäämällä kermaa ja mausteita. Tuunausvinkkejä löytyy myös www.saarioinen.fi/joulu -sivustolta.

”Laatikoiden suosikki on lanttulaatikko, mutta porkkana- ja perunalaatikko ovat lähes yhtä suosittuja. Jouluna ruokailijoilla on jokaisella omat, itselle tärkeät ruokalajit, joiden halutaan löytyvän joulupöydästä. Myös erityisruokavaliot tuovat omat piirteensä tarjottaviin. Valmiista joululaatikoistamme löytyykin paljon vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin”, kertoo johtaja Mirja Lonka.

Riisipuuro syödään monissa kodeissa joulurauhan julistuksen jälkeen, ja joulun kohokohta on edelleen jouluaaton illallinen. Se ajoittuu alkuiltaan, jotta lahjojen jakamiseen jää aikaa. Myös joulupäivänä nautitaan jouluruokia, mutta tapaninpäivänä voi menu jo olla rennompi ja erilainen.

Trendit vaikuttavat varsinkin alkupalojen ja jälkiruokien tarjontaan

Ruokatrendit vaikuttavat myös joulupöydissä, joskin selkeästi vähemmän kuin muina juhlapyhinä. Nuoret ja terveystietoiset ovat hieman keskimääräistä avoimempia uusille kokeiluille. Esimerkiksi Bataattilaatikko on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Myös Punakaalivuoka tuo uutta väriä ja makua joulupöytään.

”Alkupalapöytä on monipuolistunut ja keventynyt ja uusia vaihtoehtoja esimerkiksi kalaruokiin kokeillaan mielellään. Myös vegaanisia vaihtoehtoja toivotaan yhä enemmän”, johtaja Mirja Lonka kertoo.

Lisätietoja:

Mirja Lonka, johtaja, syömisen muutos, puh. 050 582 41 25, sähköposti: mirja.lonka@saarioinen.fi
Tia Yrjölä, johtaja, kuluttajakokemus, puh. 050 593 21 68, sähköposti: tia.yrjola@saarioinen.fi

Lähteet:

Saarioinen Oy kuluttajatutkimukset
Saarioisten Lempiruokayhteisö, marraskuu 2017
Saarioinen joulututkimus, lokakuu 2017
Foodwest, Jouluruokien käyttötutkimus, 2016
Foodwest, Suomalaisten ruokailutottumukset sesongeissa, 2016

Saarioinen on tehnyt suomalaisten lempiruoat jo 60 vuoden ajan. Saarioinen on suomalainen perheyritys ja johtava valmisruokatalo n. 260 miljoonan euron liikevaihdolla (2016). Olemme kotoisin Kangasalan Sahalahdelta, Saarioisten Kartanosta. Lisäksi Saarioisten herkullista ruokaa tehdään Valkeakoskella ja Huittisissa sekä Viron Raplassa yhteensä noin 1 300 saarioislaisen voimin. Saarioinen vaalii perinteitä ja kehittää samalla jatkuvasti uutta yhdessä suomalaisten kanssa. Äitien tekemää ruokaa vuodesta 1957 - www.saarioinen.fi