1990-luku:Annosaterioiden kulta-aika alkaa

Lama kuritti Suomea, mutta Euroopan Unioniin liittyminen toi kauppojen hyllyille uutta valikoimaa. Kilpailu elintarvikealalla lisääntyi ja ruoan alkuperä alkoi kiinnostaa suomalaisia. Pizzojen suosio kasvoi ja yhden hengen ateriat maistuivat yhä useammalle lounaaksi. Saarioinen lanseerasi myös ensimmäiset salaattiateriat.

Taloudellinen tilanne heikkeni 1990-luvun alussa ja Suomi joutui rajun laman ja työttömyyden kouriin. EU:n myötä elintarvikkeiden valikoima lisääntyi ja kilpailu markkinassa kiristyi. Ruoan alkuperään ja turvallisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota ja tuotteiden lisäksi laatukeskusteluja laajeni käsittämään myös toiminnan laatua. Saarioisilla oli kiinnitetty huomiota laatuun jo alkuajoista lähtien, joten laatujärjestelmien luominen ja sertifiointi oli luontainen jatkumo ajan vaatimuksiin vastaamiseen. Vuonna 1990 Saarioinen ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön valmistuspäivämerkinnän valmisruoassa.

Annosaterioiden kulta-aika alkoi 1990-luvulla. Kun aikaisemmin oli tarjottu paljon vuokaruokia, siirryttiin nyt yhä selkeämmin yhden annoksen aterioihin, joissa saattoi olla useitakin komponentteja. Aikuisille ja sinkkukeittiöihin suunnitellut mikroruoat tarjottiin tyylikkäästä lokerikkokulhosta, jossa aterian eri komponentit olivat erillään toisistaan.  Ensimmäisinä markkinoille tulivat chilibroileri ja Kartanon lihapullat -annokset. Koululaisille suunnatut, värikkäät NixNax -ateriat ja hampurilaiset olivat omiaan antamaan energiaa iltapäivän läksyihin.

Yksi suomalaisten suosikkikeitoista, kirjolohikeitto, saapui markkinoille ja sitä seurasi laajempi valikoima myös muita mikrokeittoja makuina pinaatti, kana, katkarapu ja herkkusieni. 1990-luvulla markkinoille lanseerattiin myös ensimmäinen salaattiaterioiden sarja, kun broiler-, tonnikala-, katkarapu- ja pesto-kinkkusalaattiateriat tulivat kauppoihin.

Mikropizzojen suosio jatkui edelleen 1990-luvulla vahvana. 1980-luvulla lanseerattu suosittu mikropizzasarja laajeni vuonna 1992 uudella kasvispizzamaulla ja Saarioinen toi markkinoille myös uuden pizza slice -sarjan.

Saarioisillakin kansainvälistyttiin

Saarioinen oli pääasiassa keskittynyt kotimaan kauppaan, mutta Ruotsiin oli harjoitettu vientiä vaihtelevalla menestyksellä jo 1970-luvulta lähtien. Vientituotteita olivat muun muassa karjalanpiirakkaa muistuttavat pizzapiirakat. 1990-2010-luvuilla myytiin Annikkis-tuotemerkin alla pakastepizzoja, keittoja, kiusauksia, annosaterioita ja ruukkuja. 

1980-luvulla Saarioinen valmisti Saksan markkinoille luomuhilloja ja samoihin aikoihin aloitettiin vienti myös Venäjälle. Venäjän markkinoilla myytiin erityisesti kestomakkaraa, hilloja ja muita säilykkeitä.

Vuonna 1993 Saarioinen alkoi viedä tuotteita myös Baltian maihin Tallinnaan perustetun myyntiyhtiön kautta. Viroon vietiin tuolloin pääasiassa suomalaisilla resepteillä tehtyjä pizzoja, karjalanpiirakoita, lihavalmisteita ja majoneesisalaatteja. Nykyisin Saarioisten tehtaalla Viron Raplassa valmistetaan erilaisia salaatteja ja välipalatuotteita Baltian ja Suomen markkinoille.

Kahden kerroksen herkku

Kotitaloustuntien jälkiruokaklassikko, kiisseli, tuli Saarioisten valikoimiin vuonna 1994, kun tätä hytkyvän lohkeavaa herkkua valmistettiin 500 gramman perhekokoiseen pakkaukseen. Samettisen vaniljakiisselin pinnalla oli kerros raikasta hedelmäkiisseliä. Nykyisin kerroskiisseleistä löytyy viisi suosikkimakua.

Hitti jo 1990-luvulla

Spagetti ja jauhelihakastike on ollut 1990-luvulta asti yksi suomalaisten kotien suosituimpia arkiruokia, eikä ihme, sillä se on maukas, täyttävä ja nopeasti valmistuva ruoka. Yhden hengen annoksina myytävät ateriat ovat olleet myös Saarioisilla varsinainen hittituote. 

Lusikallinen lämpöä

Vuonna 1996 markkinoille tulivat valmiit mikrokeitot. Yksittäispakatuissa keitoissa ensimmäiset maut olivat kirjolohi, pinaatti, jauheliha, kana, herkkusieni ja katkarapu. Mikrokeitot ovat monen suomalaisen lounaseväs ja nämä klassikkomaut maistuvat suomalaisille vielä 25 vuotta myöhemmin. 

Hampurilainen maistuu aina

Välipaloina maistuvia hampurilaisia markkinoitiin 1990-luvun alussa lapsille ja nuorille suunnatun Nix Nax -tuoteperheen alla. Myöhemmin hampurilaisten sarja täydentyi Kana- ja Pihvihampurilaisilla. Hampurilaisetkin pysyvät ajassa mukana, ja nykyisin valikoimaan kuuluu myös kasvishampurilainen.