Saarioinen Oy

Jumppavinkkejä lapsille

Keräsimme Olympiakomitean Lasten Liikkeen ideoimia hauskoja jumppavinkkejä koko perheelle. Näillä saa kivasti vipinää välitunnille tai iltaleikkeihin.

Lentokone

Toinen asettuu tukevaan konttausasentoon ja toinen lentokoneeksi hänen päälleen. Lentokone levittää kädet suoriksi sivuille (siivet) ja ojentaa jalkansa taakse ilmaan. Pysyykö lentokone ilmassa?

Liikkuva lentokone

Alapari voi liikuttaa lentokonetta konttaamalla eteen, taakse ja sivusuuntiin. Aluksi kannattaa liikkua rauhallisesti. Myöhemmin voitte kokeilla vauhdikkaampaa etenemistä.

Kapteeni käskee

Voitte kokeilla liikkumista myös siten, että yläpari kertoo mihin suuntaa haluaa lentää. Myös nopeuden voi määritellä.

Esim.

  • Neljä hidasta askellusta eteenpäin
  • Viisi nopeaa askellusta vasemmalle
  • Kolme hidasta askellusta taaksepäin
  • Lentokoneen tulee jännittää kehonsa tiukaksi.

 

Kaksi kerrosta

Toinen asettuu selinmakuulle ja nostaa kädet ilmaan. Toinen asettaa nilkkansa alaparin käsien päälle. Kun liike on tehty ja valokuva napattu, asettaa alapari yläparin jalat varovasti takaisin lattialle.

Voitte kokeilla asentoa myös siten, että yläparin kädet ovatkin alaparin jalkojen puolella. Halutessaan yläpari voi asettaa kädet alaparin jalkojen päälle lattian sijaan.

Maailman hitain pyöräkilpailu

Kuka on maalissa viimeisenä?

Tänään taituroidaan polkupyörällä. Sopikaa noin 10 metrin matka, jonka yritätte ajaa mahdollisimman hitaasti. Viimeisenä perille päässyt on voittaja. Mallisuorituksen näette täältä.

Leikkiä voi myös yksin kellottamalla suoritusajan ja yrittämällä parantaa sitä joka kerta.

Skillailkaa perheenne kanssa koko viikko – maailman hitaimman pyöräkilpailun sekä muut ideat kokeiltavaksi löydätte Skillilataamon sivuilta.

 

Aasinpotkut

Aasinpotkussa kädet ovat aina tiukat ja tukevasti alustaa vasten. Jalat potkaistaan korkealle ilmaan. Harjoittelu kannattaa aloittaa tekemällä ensin pienempiä potkuja.

Kun liike on tuttu ja kehonhallinta kunnossa, keksikää erilaisia paikkoja, joita vasten aasinpotkuja voi tehdä. Sisällä voi kokeilla mm. sohvaa ja nojatuolia, kuhan varmistaa, ettei vahingossa potkaise muita huonekaluja.

Ulkona aasinpotkuja kannattaa kokeilla esimerkiksi isoa kiveä, hiekkalaatikon reunaa tai puiston penkkiä vasten.

Haastakaa itsenne myös erilaisilla potkuilla:

  • miten pienen tai suuren potkun saatte tehtyä?
  • miten korkealle saatte jalkanne heilahtamaan?
  • montako kertaa ehditte saksata jalkoja yhden ponnistuksen aikana (saksaus: jalat ohittavat toisensa)?
  • saksauksen sijaan kokeilkaakin napauttaa jalkanne yhteen
  • montako napautusta ehditte tehdä yhden potkaisun aikana?
  • saatteko potkaistua molemmat jalat tasahypyllä ilmaan siten, että ne pysyvät yhdessä?
  • Katso millaisen radan Sohvatiikerit ovat tehneet. Mukana on myös aasinpotkuja (Yle Areena).

 

Hyppynaruhyppyjä

Nyt on hyvä aika kaivaa pitkä hyppis esille komerosta ja testata miten hyvin teidän perheenne taitaa hyppimisen salat. Aloittakaa hyppimällä ”laineita” (naru heiluu U-kirjainta edes takaisin) ja siirtykää vähitellen pyöritykseen. Kokeilkaa myös juosta narun ali, ilman että naru koskettaa teitä. Osaako joku juosta sisälle hyppimään?

Vain kaksi leikkijää?

Ei huolta – sitokaa narun toinen pää kiinni esim. lyhtypylvääseen ja voitte aloittaa hyppimisen.

Tässä muutama tuttu loru hyppishyppyjä varten.

Roope-ankan loru:
Roope-ankka, Roope-ankka laskee rahojaan. Yksi raha puuttuu, Roope-setä suuttuu 1,2,3,4,5…

Nallerkarhuloru (tee kuten nallea ohjeistetaan):
Nallekarhu, nallekarhu, mene sisälle, nosta tassusi, pyöri ympäri, niiaa, kumarra, potkaise, kiljaise, sano nimesi, älä mene pois, mene pois!

Hyppiessä voi hyvin harjoitella myös sanojen tavuttamista. Valitkaa teema yhdessä ja kokeilkaa. Sitruuna, banaani, persikka… montako hedelmää keksitte?

Lisää kokeiltavaa löydät mm. Voimisteluliiton Rope Skipping -harjoitteista täältä. Selvittäkää yhdessä, miten hypitään käärmeen yli ja mikä on maapallo. Iloisia kokeiluhetkiä!

 

Kätketyt käärmeet

Sovitaan tietty alue metsästä tai pihasta leikkialueeksi. Jaetaan jokaiselle leikkijälle ”käärmeitä” piilotettavaksi. Käärmeinä voivat toimia esimerkiksi eriväriset langanpätkät siten, että aikuiset piilottavat punaisia ja lapset sinisiä lankoja. Löydetyt käärmeet tulee piilottaa sovitun leikkialueen sisäpuolelle.

Kun kaikki käärmeet ovat piilossa, alkaa käärmeiden etsintä. Lapset etsivät aikuisten piilottamia käärmeitä (punaisia lankoja) ja aikuiset lasten piilottamia (sinisiä). Käärmeet tulee kuljettaa sovittuun paikkaan yksi kerrallaan, esim. ison kiven päälle. Kahta tai useampaa käärmettä ei siis saa kuljettaa samalla kertaa.

Vauhtia ja pientä kilpailua leikkiin saa sopimalla leikkiajan, jonka jälkeen pysähdytään laskemaan kumman värisiä käärmeitä on kiven päällä enemmän.

Helpoimmillaan leikin voi järjestää siten, että aikuinen piilottaa käärmeet ja lapsi etsii ne kaikessa rauhassa. Lapsen kanssa voi myös sopia, että piilotetaanko käärmeet ala-, keski- vai ylätasoon.

Muistathan liikkua vain perheesi kanssa ja huomioida turvavälit muihin.

 

Hiirenhäntä

Yksi leikkijä pyörii piirin keskellä hyppynaru kädessä. Muut leikkijät yrittävät ylittää narun hyppäämällä. Mikäli hyppynaru koskee hyppijän jalkoihin siirtyy hän pyörittäjäksi.

Yksi suosittu leikin loru on tulevaa puolisoa enteilevä: pappi, lukkari, talonpoika, kuppari, rikas, rakas, köyhä varas.

Hiirenhännän vauhdikkaampi versio

Pyörittäjä, esimerkiksi perheen aikuinen, laskee toistuvasti kolmeen. Jokaiselle numerolle on sovittu yhdessä liikunnallinen tehtävä, joka pitää suorittaa narun osuessa jalkoihin. Hyppimistä voi jatkaa heti, kun tehtävä on suoritettu.

Esimerkki tehtävistä:

  • juokse koskettamaan maahan asetettua juomapulloa
  • hypi viisi pellehyppyä ja
  • tee kaksi aasinpotkua (kädet asetetaan lattialle ja jalat potkaistaan ilmaan).