Annosateriat

Annosateriat ovat monipuolisia makuelämyksiä

Annosaterioiden makumaailmat ovat todella monipuoliset. Niitä on helppo valita lounaaksi tai päivälliseksi itselle sopivina makuina ja ruokalajeina. Moni kokee myös, että annosateriat toimivat mainiosti etätyöpäivän lounaina, arjen luottoruokina.

Tärkein syy valita annosateria on maku. Saarioisten klassikko -annosaterioissa on nostalgisia vaihtoehtoja, kuten Palapaisti ja perunamuusi sekä Poronkäristys. Valmistamme nämä perinteisten reseptien mukaan, jolloin haudutusaika on pitkä ja lopputulos herkullisen murea. Onkin kätevää, että näitä makuja saa nauttia nopeasti lämmitettävinä aterioina.  Annosaterioista löytyy vaihtoehtoja myös niille, jotka toivovat aterian sisältävän kasviksia. Kalapihvit ja värikkäät kasvikset sisältävät kasviksia jopa puolet päivän kasvistarpeesta. Häränmurekepihvi ja kermaiset kasvikset maistuu erityisesti niille kuluttajille, jotka kaipaavat perunan tilalle muita kasviksia lautaselleen.

Ruukut ovat rennon haarukoitavia ruokia, joissa makumaailmat vaihtuvat kotoisista mauista kansainvälisiin. Ruukkumakuja on jo lukuisia ja esimerkiksi Härkäruukku on suosikki, jossa maistuu pippurisen kermainen kastike mureiden lihakuutioiden, herkkusienten ja riisin kera. Kana-nuudeliruukku on saanut makuja Thaimaasta ja siinä on kirpeän makea, runsaasti kasviksia sisältävä kastike. Kasvisruukussa on värikkäitä kasviksia ja papuja mausteisessa, kookosmaidolla maustetussa kastikkeessa. Se sopii myös vegaaniruokavaliota noudattaville. Kehitämmekin jatkuvasti kiinnostavia, uusia makuja.

Viimeisimmät annosateriamme ovat Italia lautasella -ruoat, joiden makumuistot tulevat Italiasta! Lue lisää Italia lautasella -aterioista.

Lautasmalli opastaa

Lautasmalli ja ruokakolmio on kehitetty havainnollisiksi työvälineiksi, ja niiden avulla voi koostaa suositusten mukaisen, maukkaan, monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion. Voit pelkällä silmäyksellä tarkastaa, että lautasellasi on mukana vihanneksia tai hedelmiä, kuituja ja proteiinia. Jos esimerkiksi vihannesten osuus jää liian alhaiseksi, voit nauttia pääruoan kanssa vihreää Kurkkuraastesalaatin tai Raikkaan kasvissalaatin muodossa.

Aterioiden pakkauksista löytyvät tarkat tiedot ravintoarvoista ja käytetyistä raaka-aineista. Yksittäisten elintarvikkeiden tai ravintoaineiden sijasta huomio kannattaa kiinnittää myös kokonaisuuteen, mikäli sinulla ei ole erityisruokavaliota tai ruoka-allergioita. Kokonaisuus ratkaisee ruokavalion ravitsemuksellisen laadun. On hyvä myös huomioida, että ruoka-annoksen energiamäärä vastaa omaa kulutusta.

Isot linjat kuntoon

Kiireinen elämänrytmi saa meidät helposti lipsumaan hyvistä ruokailutavoista. Väsyneenä ja nälkäisenä syömisen hallinta on vaikeaa – suolainen ja rasvainen tai makea houkuttaa, ja kiusaukselle on helppo antaa periksi. Siihen hetkeen on nyt olemassa suositeltavia vaihtoehtoja.

Valmisateriat auttavat monesti makuelämysten lisäksi tekemään terveellisiä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia valintoja.

HYVÄN SYÖMISEN KULMAKIVET

  • Nauti ruoasta hyvällä mielellä.
  • Huolehdi tasaisesta ateriarytmistä – vältä napostelua.
  • Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä.
  • Suosi ruoanlaitossa pehmeitä rasvoja kuten rypsiöljyä.
  • Käytä eri proteiinien lähteitä monipuolisesti.
  • Suosi täysjyväviljaa.
  • Lisää kalapäivien määrä viikossa 2–3: een.
  • Vähennä punaisen lihan kulutusta ravitsemussuositusten tasolle. Suositus on, että sitä nautittaisiin viikossa enintään 500 grammaa kypsää lihaa.
  • Unohda limut ja mehut ruokapöydästä.
  • Pidä suolan, sokerin ja rasvan osuus sopivan pienenä.
  • Kun herkuttelet, tee se hyvällä mielellä, mutta erota arki juhlasta.
Kokeile lounasgeneraattoria

Kokeile lounasgeneraattoria

Löydä lounaasi