Saarioinen Oy

Tuotteet

Annosateriat

Annosateriat ovat täysipainoisia ruokavaihtoehtoja

Hyvä oloa ei tarvitse enää metsästää, sillä täysipainoisen eli terveellisen, maukkaan ja helposti valmistuvan aterian voi koostaa valmiista annosateriavaihtoehdoista.

Juoksu tasapainoisen ruokavalion perässä on ollut pitkä. Suomessa valtion ravitsemusneuvottelukunta opastaa kansalaisia terveellisiin ruokailutottumuksiin jo 1950-luvulla, jolloin sen tehtävänä oli korjata ravitsemuksellisia puutoksia. Jodin lisääminen ruokasuolaan poisti struumaepidemian, ja A- ja D-vitamiinilla rikastettu margariini ehkäisi hämäräsokeutta ja riisitautia.

Tämän päivän haasteena on liiallisen ja vääränlaisen ruuan nauttimisesta aiheutuneiden terveysongelmien vähentäminen sekä ylipainon ja elintapoihin liittyvien kansantautien ehkäisy. Valtion antamat nykyaikaiset ravitsemussuositukset on kohdistettu koko väestölle ja pitkälle aikajanalle. Yksilölliset eroavaisuudet ja makumieltymykset saa ja pitääkin huomioida!

Lautasmalli opastaa

Lautasmalli ja ruokakolmio on kehitetty havainnollisiksi työvälineiksi, ja niiden avulla voi koostaa suositusten mukaisen, maukkaan, monipuolisen ja tasapainoisen ruokavalion. Voit pelkällä silmäyksellä tarkastaa, että lautasellasi on mukana vihanneksia tai hedelmiä, kuituja ja proteiinia. Jos esimerkiksi vihannekset meinaavat jäädä vähiin, voit lisätä ruokasi kylkeen kätevästi vihreää Kurkkuraastesalaatin tai Raikkaan kasvissalaatin muodossa.

Yksittäisten elintarvikkeiden tai ravintoaineiden sijasta huomio kannattaa kiinnittää kokonaisuuteen, mikäli sinulla ei ole erityisruokavaliota tai ruoka-allergioita. Kokonaisuus ratkaisee ruokavalion ravitsemuksellisen laadun. Kun pyrkii vielä varmistamaan, että ruoka-annoksen energiamäärä vastaa omaa kulutusta, ollaan jo pitkällä muun muassa ylipainon ehkäisyssä.

Vähemmän suolaa

Saarioisilla ravintolupaus tarkoittaa sitä, että eniten myydyt ja syödyt tuotteet ovat myös niitä suositusten mukaiseen ruokavalioon soveltuvia. Suomen ostetuin valmisruoka, maksalaatikko, on hyvä esimerkki. Sen resepti on pysynyt lähes samana yli 60 vuotta. Välillä kokeiltiin vaihtaa riisi ohraan, mutta se ei suomalaisten suussa maistunut oikealta. Ja näin pitääkin olla, ruoka ei ole vain ravitsemusta, vaan siihen liittyy usein vahva tunnelataus vaikkapa makumuistojen kautta.

Maksalaatikon suolan määrä on tiputettu 0,8 prosenttiin ja voita on mukana vain maun antajana – loput on pehmeää rasvaa. Suolaa on vähän myös monissa muissa valmisruuissa, sillä asiaan on kiinnitetty systemaattisesti huomiota.

”Vähemmän suolaa” –merkinnän voi löytää nykyisin monista annosaterioista, muun muassa Lihapyörykät ja muusi sekä Broilerpasta 300 g ovat tällaisia tuotteita. Myös ruukuista löytyy vähemmän suolaa sisältäviä vaihtoehtoja, kokeile vaikka Härkäruukkua, Riistaruukkua tai Kinkku-pekoniruukkua.

Valmiit annosateriat ovat mainettaan parempaa ruokaa

Valmisruokiin kohdistuu edelleen paljon ennakkoluuloja. Teilaamisen sijaan suosittelemme tutkimaan eineshyllyn tarjontaa tarkemmin ja tutustumaan pakkausselosteisiin. Niistä löytyvät perinpohjaiset tiedot ravintoarvoista ja käytetyistä raaka-aineista. Esimerkiksi uutuuksista Italian tomaatti-spagetti 350 g on saanut Parempi valinta -sydänmerkin osoituksena hyvänlaatuisesta rasvasta ja vähennetystä suolasta.

Moni yllättyykin huomatessaan, että suolaa on tosiaan vähennetty ja kovat rasvat ovat vaihtuneet monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävään rypsiöljyyn. Koska vähittäiskaupassa ja suurkeittiöiden puolella volyymit ovat niin isot, on pienilläkin muutoksilla iso kansanterveydellinen merkitys.

Ruokamarkkinoilla tilausta Balanssille

Saarioisten valikoimaan kuuluvat myös herkulliset Balanssi-ateriat, jotka edustavat tasapainoisia ja terveellisiä valmisruokia. Suolan, proteiinin ja kasvisten määrään sekä rasvan laatuun on kiinnitetty erityishuomiota. Nämä sydänmerkityt, ravitsemussuositusten mukaiset ateriakokonaisuudet pelastavat esimerkiksi monet kevyttä työtä tekevät kiireiset sinkut arjen ruokahuolilta. Balanssi Naudanpaistiateria, Kirjolohifileeateria ja Broilerinfileeateria ovatkin pelastaneet monta nälkäistä! Lisäksi Balanssi-tuoteperheestä löytyy myös herkullisia kasviskeittoja kuten Balanssi Juures-papukeitto ja Balanssi Tomaatti-linssikeitto.

Myös ravitsemusasiantuntijat ovat ilahtuneet uudenlaisesta tuoteperheestä, jolle on selvästikin ollut tilausta.

Balanssi-tuoteperhe on otettu hyvin vastaan. Kuluttajapalveluumme on tullut positiivista palautetta. Eräskin nainen kiitteli, että vihdoin voi etätyöpäivän lounaalla syödä täysipainoisen aterian ilman kokkaamiseen vaivaa.

Isot linjat kuntoon

Kiireinen elämänrytmi saa meidät helposti lipsumaan hyvistä ruokailutavoista. Väsyneenä ja nälkäisenä syömisen hallinta on vaikeaa – suolainen ja rasvainen tai makea houkuttaa, ja kiusaukselle on helppo antaa periksi. Siihen hetkeen on nyt olemassa suositeltavia vaihtoehtoja.

Valmisateriat ovat tunnettuja siitä, että ne helpottavat kiireistä arkea. Kaikki meistä eivät ole synnynnäisiä kokkeja, joten valmiit Balanssi Broilerinfileeateriat, joissa on Broilerinfileetä sitruuna-gremolata, fenkolirisottoa, porkkanoita & parsakaalia, ovat pelastuksemme.

Nykyaikaisten valmisaterioiden taika piileekin siinä, etteivät ne ole pelkkiä arjen vauhdittajia ja mahdollistajia. Ne auttavat monesti myös tekemään terveellisiä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia valintoja.

HYVÄN SYÖMISEN KULMAKIVET

  • Nauti ruoasta hyvällä mielellä.
  • Huolehdi tasaisesta ateriarytmistä – vältä napostelua.
  • Syö päivittäin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä.
  • Suosi ruoanlaitossa pehmeitä rasvoja kuten rypsiöljyä.
  • Käytä eri proteiinien lähteitä monipuolisesti.
  • Suosi täysjyväviljaa.
  • Lisää kalapäivien määrä viikossa 2–3: een.
  • Vähennä punaisen lihan kulutusta ravitsemussuositusten tasolle. Suositus on, että sitä nautittaisiin viikossa enintään 500 grammaa kypsää lihaa.
  • Unohda limut ja mehut ruokapöydästä.
  • Pidä suolan, sokerin ja rasvan osuus sopivan pienenä.
  • Kun herkuttelet, tee se hyvällä mielellä, mutta erota arki juhlasta.
Kokeile lounasgeneraattoria

Kokeile lounasgeneraattoria

Löydä lounaasi