Haastoimme Saarioisten uuden toimitusjohtajan Karppisen Matin puhumaan aikeistaan. "Nostamme Saarioisten kuluttaja- ja asiakaslähtöisyyden uudelle tasolle", Matti lupaa.
Sinut tunnetaan muutosjohtajana. Mitä aiot muuttaa ensimmäisenä Saarioisten toiminnassa?
Kyllä minä haluan nostaa kuluttaja- ja asiakaslähtöisyyden aivan uudelle tasolle. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että käymme läpi strategiamme ja reivaamme niitä siihen suuntaan, että saamme aikaan kuluttajaa ja asiakasta ilahduttavan muutoksen, joka päivä.
Entä seuraavat näkyvät askeleet?
Saarioinen tarjoaa moderneja tuoreita ruokaratkaisuja suomalaisille samalla, kun huolehdimme upeista klassikkotuotteistamme. Uudenlaiset 5 vaille valmiit -wokit helpottavat herkullista ruoanlaittoa: tarvitset vain pannun, tilkan öljyä ja 5 minuuttia aikaa ja sinulla on herkullinen wok-annos. Kasvisten syömisen lisääntyminen on myös nykyaikaa, ja viimeisimpiä herkullisia uutuuksiamme ovat grahamkasvispiirakka, vegepizza, Thai-currykaali ja Italian tomaatti-spagetti. Foodservice-asiakkaille tarjoamme muun muassa nykyaikaista koko ajan laajenevaa Sydänmerkki-tuotteiden valikoimaa. Näiden uusien tuulten lisäksi vaalimme Saarioisten lempiruokien perintöä tarjoamalla klassikoitamme, kuten maksa- ja makaronilaatikkoa, sekä kaikkien tuntemia pizzojamme.
Muille näkyviä muutoksia on ainakin se, että äidit palaavat Saarioisten mainontaan. Miten ja miksi?
Uudistimme markkinointistrategiamme, koska koimme, ettemme saaneet markkinoinnillamme aikaan haluamaamme tunne-elämystä ihmisten mielissä. Saarioinen on erittäin tunnettu ja pidetty brändi, joka muistetaan tutkimusten mukaan erityisesti äitien tekemästä ruoasta. Olemme tästä erittäin ylpeitä ja päätimme selvittää, olisiko Saarioisten äidit mahdollista palauttaa mainontaan. Selvityksen perusteella teimme innostavan päätöksen ja tuomme Saarioisten äidit suomalaisten keittiöihin näyttämään, millä omistautumisella sitä Saarioisten ruokaa oikein tehdään, ja miten jokaisessa pakkauksessa on mukana ripaus äidinrakkautta.
Mistä toivot, että sinut tullaan aikanaan muistamaan?
Olipa kova kysymys! Olisi hienoa, jos Saarioinen muistettaisiin ajaltani siitä, että loimme uusia ilahduttavia tuotteita ja ratkaisuja – olimme rohkeita ja oivaltavia. Haluaisin, että minut muistetaan siitä, että sain Saarioisen kukoistamaan yhdessä koko henkilöstön kanssa. Olisi hienoa, jos minun aikani muistettaisiin sellaisena, jolloin saarioislaiset kokivat työn iloa.
Miten näet alan kehityksen vuonna 2017, mitkä ovat tärkeimmät seurattavat asiat?
Olemme tottuneet siihen, että ennen asiat kehittyivät lähes lineaarisesti, tai ainakin kohtuullisen putken sisällä – aiemmin oli helpohkoa arvioida tulevaa kehitystä. Nyt olen sanonut, että elämme sikäli jännittäviä ja hienoja aikoja, että vain kuluttajat, asiakkaat ja kilpailu muuttuvat! Siksi meidän tulee olla koko ajan ja laaja-alaisesti valppaita ja hereillä. On mahdotonta ennustaa yksittäisiä suuriakin muutoksia ja niiden syy-seuraussuhteita. Tämän sanottuani arvioin, että vuoden 2017 aikana ravintolasyöminen jatkaa melko vahvaa kasvuaan ja ruoan ostaminen vähittäiskaupasta kasvaa arvossa vain hitaasti. Mutta etevät pärjäävät aina!
Saarioisten perustaja Reino Avoniuksen huoneentaulu oli aikoinaan: ”Jos sinä et tarkista tuotteen laatua, asiakkaasi tekevät sen.” Mikä olisi sinun huoneentaulusi?
”Ilahduta kuluttajaa ja asiakasta, joka päivä.”
Oma lempparisi Saarioisten tuotteista – miksi?
Tästä tulisi kova kisa monien herkullisten tuotteiden välillä, mutta kun on yksi valittava, se on maksalaatikko. Syön klassista rusinallista maksalaatikkoa silloin, kun haluan herkutella töiden jälkeen. Herkullinen maku, upea rakenne – ja samalla hyvä tunne oikeasta valinnasta!