Innovaatiojohtajamme Mirja Lonka on toiminut Saarioisilla pitkään eri tehtävissä. Hän on juuri oikea henkilö kertomaan, mistä uudet ideat yleensä syntyvät ja mistä tunnistaa hittituotteen. Juuri nyt Mirja odottaa markkinoille hyönteisistä valmistettuja ruokia.
Olet toiminut pitkään Saarioisilla eri tehtävissä. Miten määrittelisit itsesi ruoan ammattilaisena? Entä suhtautumisesi ruokaan ja ruoanlaittoon muuten?
Olen työskennellyt Saarioisissa 27 vuotta. Tehtävät ja paikkakunnat ovat vaihdelleet, mutta uusien tuotteiden kehitys on aina liittynyt työhöni.
Ruoka on minulle tärkeä asia niin töissä kuin vapaa-aikanakin. Pidän ruoanlaitosta ja teen ruokaa mielelläni, kun siihen on aikaa. Käytän mielelläni sesongin raaka-aineita, ja ruokalajit vaihtuvatkin vuodenaikojen mukaan. Suhtaudun ruoanlaittoon kuitenkin rennosti, en ole gourmet-kokki. Valmisruoat ovat meidän perheessä olleet arjen pelastajia niin kauan, kun olen ollut Saarioisissa töissä.
Kerrotko esimerkkejä, miten ihmisten ruokamaku, ruoanvalmistus ja tuotekehitys ovat muuttuneet työurasi varrella?
Vaikka tuotekehitysnäkökulmasta kuluttajakäyttäytyminen tuntuu joskus muuttuvan turhankin hitaasti, vähän pidemmällä perspektiivillä muutoksia on tapahtunut todella paljon.
Ihmiset kaipaavat ruokiin nykyisen selkeästi enemmän makua ja mausteita kuin aiemmin. Etnisiä makuja kokeillaan ennakkoluulottomammin. Uusia raaka-aineita ja kasviksia toivotaan ruokiin yhä monipuolisemmin. Vege-trendistä ei kukaan tiennyt 10 vuotta sitten.
Tuskin olisin tuolloin myöskään uskonut, että valmisruuissa yksi voimakkaimmin kasvavista tuoteryhmistä ovat heti syötävät tuotteet. Ruokaa halutaan edelleen laittaa kotona, mutta sen pitää sujua nopeasti. Ruoanlaittoa helpottavien komponenttien tarjonta onkin kasvanut ja monipuolistunut valtavasti.
Tuotekehityksen näkökulmasta ruoanvalmistusteknologia, pakkaukset ja raaka-aineet ovat kehittyneet ja monipuolistuneet, ja tarjoavat toisenlaiset mahdollisuudet kuin pari vuosikymmentä sitten.
Äskettäin kuluttajilla tekemässämme Lempiruokakyselyssä suomalaisten Lempiruokaykkönen oli pizza, kakkosena pihvi tai leike ja kolmantena lasagne. Ruokamakumme on siis vahvasti kansainvälistynyt, vaikka samaan aikaan perinteisillä suomalaisilla ruoilla on edelleen oma vahva asemansa. Suomalaiset syövät huomattavasti monipuolisemmin kuin menneinä vuosikymmeninä.
Miten ruokatuote yleensä syntyy ja muokkautuu ideasta myytäväksi tuotteeksi?
Seuraamme tiiviisti mega- ja ruokatrendejä, ja teemme pidemmän tähtäimen tuotekehityssuunnitelmia trendiyhteenvetojemme pohjalta. Keräämme kuluttajien ja oman henkilöstön ideoita säännöllisesti Idea-ohjelmistoomme. Ideoita hyödynnetään, kun uutta tuotetta lähdetään kehittämään.
Ensimmäiset koeversiot tehdään koekeittiössä samoilla ruoanvalmistusvälineillä kuin kotonakin. Valikoimakehitysryhmät arvioivat ja maistelevat ensiversiot. Kun ideasta on saatu kehitettyä herkullinen, tavoitteiden mukainen ruoka, siitä tehdään tehdasresepti, alustava hinnoittelu ja se viedään tehdaskokeisiin. Kun niissä on saavutettu toivottu lopputulos, tuote testataan niin sisäisissä kuin ulkoisissa kuluttajatesteissä. Sille suunnitellaan myös pakkaus ja mainonta. Lanseeraukset hyväksytetään liiketoimintojen johtoryhmissä kolme kertaa vuodessa.
Asiakaskohtaisissa tuotteissa tuotekehitys on nopeampaa, ja uuden tuotteen hyväksyy aina asiakas.
Miten Saarioinen tekee kuluttajien kanssa yhteistyötä?
Teemme paljon kuluttajatutkimusta, joista osa on nettikyselyitä, osa ryhmäkeskusteluja jonkun uuden idean/konseptin tiimoilta. Ulkoisissa tuotetesteissä kuluttajat maistavat ja arvioivat tuotteita. Kuluttajat myös antavat meille aktiivisesti palautetta ja uusia tuoteideoita somessa, sähköpostitse ja puhelimitse. Esimerkiksi viime vuonna saimme noin kymmenen tuhatta yhteydenottoa.
Kerrotko, miten kotona rakkaudella tehty ruoka muutetaan kaupoissa myytäväksi tuotteeksi? Mitä eroa siinä on alkuperäiseen?
Kotona rakkaudella tehty ruoka tehdään tehtaissamme aivan samalla tavalla. Vain mittakaava on toinen. Joudumme myös kiinnittämään raaka-aineiden laatuun aivan erityistä huomiota, jota ruoka olisi joka päivä ja vuosi samanlaista. Raaka-aineet ja valmistus myös kirjataan joka kerran tarkasti ylös, jotta se on aina yhtä turvallista ja tarvittaessa täysin jäljitettävää. Nopea jäähdytys heti valmistuksen jälkeen takaa ruuan säilyvyyden. Säilöntäaineita ei tarvita.
Mistä tunnistaa hittituotteen?
Hittituotteen tunnistaa mausta, joka koukuttaa. Myös hinta/laatusuhteen sekä pakkauksen pitää toimia. Hittituote on usein useamman tuotteen ryhmä tai segmentti, jota ei vielä ole markkinoilla. Hittituotteiden osalta pitää usein alussa olla kärsivällinen. Kaikkien nykyisten volyymituotteiden myynti on lähtenyt pienistä sarjoista liikkeelle. Mitä uudempi tuote on kuluttajalle, sitä enemmän vie aikaa, ennen kuin se on kaikkien kuluttajien tietoisuudessa ja laajoissa valikoimissa.
Mikä on ruokainnovaatio, jota odotat?
Hyönteisproteiinia sisältävät ruuat. Syötävistä hyönteisistä on puhuttu mediassa paljon. Lainsäädäntö ei vielä kuitenkaan salli hyönteisten käyttämistä elintarvikkeena. Ei siis ole vielä ensi vuoden juttu.
Entä mikä on oma lempiruokasi, jonka reseptillä voisit itse osallistua esimerkiksi Saarioisten Lempiruoka-kisaan? Ruokasuosikkini tulevat ja menevät trendien mukaan. Muutama ruoka on pysynyt matkassa vuosikymmeniä kuten itse valmistettu lihakeitto, kaalilaatikko ja lihapyörykät. Nämä ruuat kuitenkin löytyvät jo valikoimista, joten kisaan voisin osallistua esimerkiksi jollakin lehtikaalista valmistetulla herkulla.
Lue lisää Lempiruokakisasta