Saarioisten teettämän miesten annosateriatutkimuksen* mukaan valmiit kaupasta ostettavat annosateriat ovat osa arkea suurimmalla osalla suomalaismiehistä. Noin kolme neljästä miehestä syö kaupasta ostettavia annosaterioita vähintään kerran kuukaudessa. Saarioinen vastasi tähän tarpeeseen uudistamalla ja täydentämällä annosateriasarjaansa. Miehet ovat myös uuden ”Klassikon tunnistaa aina” -mainoskampanjan pääkohderyhmänä.
Miehet syövät annosaterioita useimmiten kotona joko lounaaksi tai päivälliseksi. Joka kolmas mies syö annosaterioita myös lounaalla kodin ulkopuolella. Annosaterioita syödään erityisesti arkisin silloin, kun ei ole aikaa tai energiaa valmistaa ruokaa itse. Moni kokee annosateriat myös edulliseksi vaihtoehdoksi. Useimmin annosaterioita syövät nuoret miehet ja yksinasuvat: alle 35-vuotiaista yli puolet ja kaikista yksinasuvista miehistä lähes puolet syö annosaterioita vähintään kerran viikossa.
Uudistunut annosateriasarja täydentyy
Saarioisten uudistuneeseen annosateriasarjaan kuuluu lähes 20 tuotetta. Valikoimasta löytyy todellisia klassikkomakuja kuten tutut arkiruoat Lihapyörykät ja muusi sekä Broileria kermakastikkeessa ja hitaasti haudutetut liha-ateriat kuten Poronkäristys ja Palapaisti sekä suositut ruukut kuten Härkäruukku ja Kermainen kanaruukku. Annosateriavalikoima täydentyi syksyn aikana kahdella kermaisen täyteläisellä uutuudella Pasta Carbonaralla ja Pasta Pollo Limonellolla.
Annosaterioiden mustat muovirasiat on korvattu syksyn aikana houkuttelevilla ja raikkailla punaisilla muovirasioilla. Punainen väri oli testeissä kuluttajien suosikki ja sopii hyvin Saarioisten brändille. Lisäksi aterioiden uusi hellävarainen kypsennystapa tuo ruoan omat maut entistä paremmin esille.
Klassikkoruoat maistuvat suomalaismiehille
Tiedusteltaessa miesten ruokamieltymyksiä, suosikkiannosateriaksi nousi lasagne. Viiden suosituimman joukkoon kirivät myös perinteiset kinkku- ja kirjolohikiusaukset:
Annosaterioiden top 5 miehillä:
- lasagne 28 %
- lihapyörykät ja muusi 25 %
- kinkkukiusaus 22 %
- kirjolohikiusaus 21 %
- broilerpasta 21 %
Suosikkiaterioissa on tutkimuksen mukaan eroja ikäluokittain. Lihapyörykät ja muusi sekä kinkku- ja kirjolohikiusaukset maistuvat erityisesti yli 50-vuotiaille miehille, kun taas lasagne ja broilerpasta ovat nuorempien miesten suosiossa. Myös muut perinteiset annokset kuten poronkäristys ja jauhelihapihvit ovat vanhempien miesten makuun. Kaikissa ikäluokissa suosittuja annoksia ovat lisäksi härkäruukku ja broileri kermakastikkeessa.
Klassikon tunnistaa aina – miehet uuden mainoskampanjan kohderyhmänä
Annosaterioiden markkinointiviestinnän teemana on ”Klassikon tunnistaa aina”. Kampanjan kohderyhmänä ovat etenkin annosaterioita usein käyttävät miehet. Saarioisten Final countdown -mainosta sekä aktivoivia tuotespotteja esitetään syys-lokakuussa tv:ssä, digikanavilla ja somessa.
*Saarioisten miesten annosateriatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2019 internetkyselynä. Siihen vastasi yli 500 suomalaista miestä.