Ruokatarjonnan on muututtava vastaamaan kuluttajien hektistä arkea. Haastoimme Saarioisten uuden markkinointipäällikön Maarit Piela-Liesalhon puhumaan siitä, miksi ruoka nautitaan nykyään vauhdissa.
Miten ihmisten ruokailutottumukset ovat muuttuneet viime vuosina?
Ihmisten elämänrytmi on muuttunut. Elämä on muuttunut hektisemmäksi. Työ, harrastukset, perhe ja/tai ympäristön tarjoamat aktiviteetit vievät suuren osan ajasta. Tämä on muuttanut myös ruokailutottumuksia. Välipalat korvaavat yhä useammin perinteisiä aamu-, lounas- tai iltaruokailuhetkiä.
Tämä välipalaistuminen eli niin sanottu on the go –syöminen lienee yksi selkeimmistä muutoksista. Miten se näkyy?
Ihmiset syövät siirtyessään paikasta toiseen, matkalla harrastuksiin tai työpaikalle. Tällöin tartutaan helposti syötävään ja mukana kulkevaan tuotteeseen, jonka voi nauttia bussissa tai junassa. Lisäksi saatetaan korvata väliin jäänyt lounas, tankata energiaa harrastuksia varten tai nauttia pieni herkku kesken kiireisen opiskelu- tai työpäivän.
Koskeeko tämä trendi eritoten sinkkuja vai perheitä, nuoria vai vähän vanhempia?
Välipalaistuminen koskee kaikkia ikäryhmiä ja kaikkia kohderyhmiä. Elämänrytmin muutos näkyy niin sinkuissa kuin perheissä, nuorissa ja vähän vanhemmissa. Lisäksi helppous ja vaivattomuus arkiruokailussa on ominaisuus, jota haetaan yhä useammin kaikissa ikäryhmissä.
Miten tämä näkyy esimerkiksi ruokaostoksilla käymisessä?
Kaupoista ja kahviloista etsitään yhä useammin välipalatuotteita. Ruokaostosten yhteydessä tehtyjen välipalatuotteiden hankintaan vaikuttaakin oleellisesti tuotteiden sijoittelu myymälässä. Kuluttajat toivovat, että tuotteet ovat helposti löydettävissä ja ostettavissa.
Miten muutosten tulisi näkyä ruokakauppojen tarjonnassa?
Kuluttajia tulee kuunnella ja käydä keskustelua heidän toiveistaan. On löydettävä oikeat ratkaisut kuluttajien tarpeisiin ja toiveisiin niin tarjonnan kuin kaupan esillepanojen suhteen. Välipalatarjonnan monipuolistuminen lähitulevaisuudessa ja uudet tuotekategoriat tulevat varmasti kauppojen, kahviloiden ja muiden ruokapalvelupisteiden tarjontaan.
Entä ruoka- tai henkilöstöravintoloissa tai kahviloissa?
Kuten ruokakaupoissa, myös ravintoloissa ja kahviloissa välipalaistuminen on suuri mahdollisuus. Osa kahviloista onkin jo napannut tämän omakseen rakentamalla omia välipalahyllyjä heti kahvilan sisäänkäynnin yhteyteen.
Miten tämä näkyy Saarioisten tarjonnassa?
Saarioisilla on paljon herkullisia välipalatuotteita jo nyt. Eväs-tuotteet ovat tästä herkullinen esimerkki, puhumattakaan perinteisimmistä riisipiirakoista ja lihapiirakoista, joista löytyy myös vegaaniset vaihtoehdot, eli vegaaninen riisipiirakka ja vegaaninen kasvispiirakka. Annossalaattimme on myös helppo napata mukaan ja nauttia matkan varrella. Toki meilläkin on paljon kehitettävää asian tiimoilta. Tavoitteenamme onkin jatkuvasti kehittää uusia makuja ja tuotteita myös välipalatarjontaan.
Entä markkinoinnissa, mitä hommia olet Saarioisille tullut tekemään?
Olen tullut markkinointitiimiin keskittymään juuri välipalatuotteisiin, niin suolaisiin kuin makeisiin. Markkinointimme tavoitteena on puhutella kuluttajia ja olla läsnä suomalaisten elämässä. Teemme sitä esimerkiksi kertomalla herkullisista välipalatuotteistamme, jotta kuluttajat löytävät ne.
Miten on oman välipalasyömisesi laita – ja mitkä ovat suosikkejasi uuden työnantajan välipalavalikoimasta?
Itsekin syön usein välipaloja siirtyessäni paikasta toiseen tai työpäivän aikana saadakseni lisää energiaa. Oma ehdoton suosikkini on Vispis-marjavälipala, herkullinen pieni syötävä. Lisäksi ruokaisat salaattiateriat ja Eväs-leivät kuuluvat suosikkieni joukkoon.
Mitä toivoisit valikoimiin lisää?
Toivoisin uusia pakkausratkaisuja tuotteille, jotka kulkevat helposti mukana laukussa tai repussa. Tuotevalikoimiin meillä on jo kehitteillä paljon uutta. Niistä kerromme myöhemmin lisää!