Tutkimme säännöllisesti suomalaisten valmisruoan käyttöä ja markkinaa. Valmisruokaa viikoittain käyttävien kuluttajien määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nykyään noin 60 % eli reilu kaksi miljoonaa suomalaista syö joka viikko valmisruokaa, ja käyttäjien määrä on pysynyt samalla tasolla viime vuoteen verrattuna. Valmisruokaan suhtaudutaan erittäin positiivisesti. Kuluttajista 85 % suhtautuu siihen positiivisesti tai neutraalisti. Käytetyimpiä valmisruoan tuoteryhmiä ovat laatikot ja yhden hengen ateriat sekä heti syötävät tuotteet.
Kysyimme elokuussa 2022 suomalaisilta heidän suhtautumistaan valmisruokaan ja heidän valmisruoan käyttöään. Samalla myös kartoitimme, mitkä ovat kuluttajien ajatukset valmisruon käytöstä tulevaisuudessa. Tutkimukseemme vastasi noin 1000 suomalaista, otos edusti tilastollisesti Suomen aikuisväestöä.
Valmisruoka on kiinteä osa suomalaista ruokakulttuuria. Noin 60 % eli reilu kaksi miljoonaa suomalaista syö valmisruokaa viikoittain. Valmisruoan käyttö on pysynyt tasaisena verrattuna viime vuoteen 2021, vain 2 % ei käytä valmisruokaa lainkaan. Kaksi kolmesta vastaajasta uskoo, että oma valmisruoan kulutus ei tule tulevan vuoden aikana muuttumaan. Valmisruoan suurin käyttäjäryhmä on lapsiperheet, jotka myös suhtautuvat myönteisimmin valmisruokaan.
Käytetyimpiä valmisruoan tuoteryhmiä ovat laatikot ja yhden hengen ateriat, joihin sisältyvät annosateriat ja keitot. Lisäksi heti syötävät tuotteet ovat erityisesti nuoren kohderyhmän suosiossa. Kuluttaja uskovat, että näiden tuoteryhmien käyttö tulee tulevan vuoden aikana myös eniten kasvamaan.
Valmisruokaan suhtauduttaan erittäin positiivisesti. Suomalaisista 85 %:a suhtautuu valmisruokaan positiivisesti ja neutraalisti. ”Uskomme, että tätä on edistänyt muun muassa se, että eritysesti annosateriamarkkinaan on viime vuosina tullut valtavasti uutuuksia. Aterioita löytyy laajasti eri hintatasoissa ja makumaailmoissa eri kohderyhmille”, kommentoi Saarioisten kuluttaja- ja asiakasymmärryksestä vastaava Siiri Koivumäki. Annosateriat ovatkin tuoteryhmä, jossa positiivinen suhtautuminen on voimakkaimmin kasvanut sitten viime vuoden 2021 tutkimuksen.
Valmisruoan valinnassa korostuvat erityisesti herkullisuus ja sopivuus itselle. Epävarmoina aikoina suomalainen kuluttaja arvostaa ruoassa tuttuutta ja turvallisuutta sekä suosii valinnoissaan tuttuja merkkituotteita.