Wihurin Metro-tukuissa uudistutaan tällä hetkellä vauhdikkaasti ja monikanavaisesti.
- Haluamme Wihuri Metro-tukuissa olla tukkualan suunnannäyttäjä ja palvella asiakkaitamme entistä kokonaisvaltaisemmin, niin digitaalisissa palveluissa kuin kivijalassa. Tämä tarkoittaa, että haluamme aidosti olla ravintolayrittäjän työpari ja ymmärtää, mistä menestyvä ravintola on tehty. Tavoitteenamme on olla läsnä asiakkaan arjessa ja tarjota asiakkaan tarpeisiin monipuolinen valikoima markkinan muutokset huomioiden, selittää Wihurin valikoima- ja markkinointijohtaja Emilia Santavuori.
Perheyritys Wihuri on tehnyt tukkukauppaa 122 vuotta. Siinä ajassa on pitänyt muuttua asiakkaiden ja toimintaympäristön mukana moneen kertaan. Wihurilla on parhaillaan käynnissä koko tukkuketjua koskeva uudistus ja erityisesti ravintoloitsijoita palveleva lippulaivatukku avautumassa loppuvuodesta Helsingin Konepajalle.
- Rakennamme tavarantoimittajien kanssa yhdessä valikoiman, joka antaa ravintolayrittäjille menestyksen eväät omaan arkeensa. Yhteinen näkemys, tahtotila, rohkeus ja intohimo ruokaa kohtaan ovat meille yhteistyössä tärkeitä, Santavuori listaa.
- Yhteistyömme on ollut Wihurin hankinnan kanssa todella tiivistä ja myös me haluamme tarjota parhaat ratkaisut asiakkaan tarpeisiin, täydentää Saarioisten avainasiakaspäällikkö Mikael Ollila.
Metro-tukuissa on uudistettu myös valikoimakonseptit asiakastarpeiden pohjalta ja yhdessä asiakkaiden kanssa.
- Konseptien avulla asiakas löytää helposti niin jalostusasteeltaan erilaiset kuin eri hinta-laatukategoriaan kuuluvat tuotteet eri tuotekategorioista. Tuotevalikoimia tukee näiden ympärille rakennetut palvelut ja trendiymmärrys. Saarioinen on vahvasti mukana esimerkiksi vegaanisten tuotteiden konseptissa, Santavuori kertoo.
Saarioinen ja Wihuri ovat rakentaneet yhdessä myös pakasteterminaalimallia. Asiakkaalle avautuu tämän yhteistyön kautta mahdollisuus tilata Saarioisten valikoima entistä laajemmin.
- Katsomme valikoimastrategiassa kokonaisuutta ja tämä laajentaa valikoimaamme ja kykyämme palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Pakasteterminaalimalli antaa meille myös joustavuutta valikoiman kanssa, toteaa Santavuori.
Uudenlaisilla toimitustieratkaisuilla Wihuri ja Saarioinen haluavat yhdessä toimia vastuullisesti ja vähentää tuotehävikkiä. Yhteistyö ei rajaa toimintaa yhteen toimitusmalliin tai valikoimaan, vaan tuotteiden menekkiä tarkastellaan ja tarvittaessa tehdään muutoksia toimitustiehen ja tarjontaan.
- Saarioisten kanssa on aina ollut helppo käydä keskustelua ja löytää parhaat ratkaisut eri tilanteisiin, Santavuori kiittelee yhteistyötä.