2000-luku: Saarioisten äitien tekemää ruokaa jo yli 50 vuotta

Yhä useampi suomalainen asui yksin tai kaksin, ja yksilölliset kuluttajatarpeet lisääntyivät. Erilaiset ruokabuumit valtasivat mediatilaa. Saarioinen toi markkinoille suositut ruukkuruoat ja mainontaa siivitti yksi Suomen tunnetuimpia - ja edelleen Saarioisiin ja valmisruokaan yhdistyviä - sloganeita "Äitien tekemää ruokaa".

Väestörakenteen muuttuessa 2000-luvulla kotitalouksien koot pienentyivät ja 1-2 hengen talouksien lukumäärä kasvoi. Lisäksi kuluttajatarpeiden pirstaloituminen alkoi kiihtyä, kun väestön ikääntyessä ja asuessa pidempään kotona.

2000-luvun globalisaatio toi maailman lähemmäs suomalaisia kuin koskaan. Ruokaan liittyen alkoi nousta monenlaisia ilmiöitä karppauksesta proteiinibuumiin, superfoodeista gluteenin ja sokerin välttelyyn, hifistelyruoanlaitosta ruokahävikin vähentämiseen sekä kasvisbuumiin.

Pientaloudet ja yksilöllistynyt syöminen loivat kysyntää myös uuden tyyppisille valmisruoille, kuten ruukkusarjalle ja poronkäristylle. 2000-luvulla Saarioinen toi markkinaan uutena haudutetut puurot ja ensimmäiset heti syötävät tuotteet, täytetyt leivät. Ensimmäiset lämmitettävä puurot manna- ja riisipuuro lanseerattiin markkinaan 2007.

”Äitien tekemää ruokaa” ja Saarioisten hiekkalaatikkomainos jäivät lähes koko kansan mieleen

Saarioisten brändiä on rakennettu kunnianhimoisesti 2000-luvulla. 1970-luvulla luotu "Puhtaasta luonnosta, hyvää valmista ruokaa" -slogania oli pyritty vahvistamaan jo vuosikymmeniä. Vuonna 2005 markkinoinnin linja uudistettiin ja sen seurauksena syntyi suomalaisen mainoshistorian tunnetuimpia sloganeita, ”Äitien tekemää ruokaa”. Mainosfilmi voitti lukuisia palkintoja ja edelleen 20 vuotta myöhemmin lause yhdistetään Saarioisiin ja valmisruokaan.