Aamiainen, päivän vaikein ateria?

8.9.2016 09:32

Suomalainen aamiainen on varsin terveellinen, ja sanotaanhan sen olevan päivän tärkein ateria.

Minä olen iltaihminen, ja iltaihmisen aamut nyt vaan ovat mahdottomia. Syön kyllä aamiaista joka aamu, mutta se ei ole mikään rauhallinen ja rentouttava aamuhetki, vaan hotkin usein aamupalani kiireellä tai vasta töissä.

Aamiaisella on vankka maine, sanotaanhan sen olevan päivän tärkein ateria. Tekemässämme kyselytutkimuksessa lounas tosin nousi prosentin erolla aamiaisen ohi. Ehkä muillakin on aamuisin ajanhallintaongelmia, jotka estävät keskittymisen aamiaiseen.

Meidän iltavirkkujenkin kannattaa kuitenkin löytää aamupalalle aikaa, koska sillä on hyviä vaikutuksia terveyteen. Tässä on minun mielestäni kaksi tärkeintä syytä syödä aamiaista.

1. Aamiainen on säännöllisen ruokarytmin ensimmäinen askel. Jos sen jättää väliin, lounaan koko uhkaa kasvaa liialliseksi, mistä seuraa vain unelias iltapäivä.

2. Aamiainen lopettaa yöllisen paaston ja herättää kehon aineenvaihdunnan uuteen päivään.

Suomalainen aamiainen on varsin terveellinen. Meillä aamupala koostuu yleensä puurosta, voileivistä tai maitotaloustuotteista. Aamiaisella nautitaan usein myös hedelmiä tai marjoja.  Juomista tyypillisimpiä ovat kahvi, tee tai tuoremehu.  Vielä terveellisemmiltä aamiaistapamme alkavat näyttää, kun niitä vertaa esimerkiksi jenkkien sokerimuro- ja pannukakkulinjaan.

Mitä hyvässä aamiaisessa sitten tulisi olla?

1. Kuitupitoisia tuotteita, kuten (täysjyvä)leipää, puuroa, mysliä tai muuta viljavalmistetta. Myös tietyissä kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä sekä pähkinöissä on mukavasti kuitua. Se auttaa kylläisyyden ylläpitämisessä ja vatsan toiminnassa.

2. Proteiinin lähteitä, esimerkiksi leikkelettä, kananmunaa, raejuustoa. Proteiini auttaa ylläpitämään kylläisyyttä pidempään.

3. Väriä. Päivittäistä viittä kourallista kasviksia, marjoja ja hedelmiä on aika vaikeaa saada täyteen, jos urakkaa ei aloita heti aamusta.

4. Vähän sokeria. Aamiaisen ei tarvitse olla makea. Sokeria ei silti tarvitse täysin vältellä, mutta sen määrässä on hyvä muistaa kohtuus.

Omat aamiaisongelmani ratkesivat, kun sain ainutlaatuisen tilaisuuden suunnitella Saarioisen uusille puuroannoksille ravitsemukselliset kriteerit. Oli ilo työskennellä taitavan tuotekehittäjän kanssa. Hänen työnsä tulos helpottaa nyt meidän kaikkien arkea. Balanssi-puurot ovat herkullisia, kuitupitoisia ja runsasproteiinisia puuroja. Bonuksena yhdessä annoksessa täyttyy myös puolet päivän hedelmä- ja marjatarpeesta.

Mirva Lampinen
ravitsemusasiantuntija
Saarioinen Oy

Jaa sivun sisältö:

Muita blogikirjoituksia

Blogi-etusivu

Blogiarkisto

Avainsanat