Saarioinen Balanssi

Joskus tekisi mieli syödä terveellisemmin. Välillä taas huvittaisi vain laiskotella ja syödä valmista. Ja useimmiten sitä toivoo lautaselleen jotain herkullista. Mutta koskaan aikaisemmin ei ole ollut mahdollista saada kaikkia edellä mainittuja yhtä aikaa. Uusi Balanssi onkin ihan uudenlainen "ihmeruoka", siinä toteutuvat terveellisempi syöminen, valmisruoan helppous ja herkullinen maku samalla kertaa. Kaikki on näet Balanssissa. Kun yhdessä annoksessa on vähintään puolet päivittäisestä kasvissuosituksesta, runsaasti proteiinia, keskivertoa vähemmän suolaa ja rasvatkin niitä pehmeitä eli parempia, niin jää miettimään vain, että miten makukin voi olla niin hyvä. Kaiken salaisuus on uudenlaisessa hellävaraisessa valmistusmenetelmässä sekä pikaisessa jäähdyttämisessä, näin syntyy herkullinen Balanssi, jossa on kaikki tasapainossa eikä edes lisäaineita tarvita. Kyllä sinun on itse maistettava.

Saarioisen uusi Balanssi-sarja pohjautuu terveelliselle ja monipuoliselle syömiselle. Uudet ateriat ovat saaneet inspiraationsa lautasmallista :suunnittelussa on pohdittu niin riittävää kasvisten määrää, proteiinin ja hiilihydraattien suhdetta kuin oikeaa annoskokoa.

Kaikki Balanssi-ateriat sisältävät vähintään puolet suositellusta päivittäisestä kasvisten määrästä. Kasvis- ja kala-annokset ovat lisäksi myös hyviä kuidun lähteitä. Päivittäisestä proteiinin tarpeesta täyttyy Balanssissa vajaa kolmannes - myös kasvisateriassa.

Kaikissa Balanssi-tuotteissa on Sydänmerkki, joka kertoo elintarvikkeen olevan ravitsemuksellisen sisältönsä puolesta tuoteryhmässään suositeltava vaihtoehto. Esimerkiksi suolaa on Balanssi-sarjan tuotteissa vähemmän. Lisäksi aterioiden valmistuksessa on kiinnitetty huomiota rasvan laatuun: annokset ovat hyviä pehmeiden rasvojen lähteitä.

Yhden Balanssi-aterian sisältämä energiamäärä sopii mainiosti yhdeksi ateriaksi kevyttä työtä tekevälle aikuiselle. 

Balanssia ei kuitenkaan synny, mikäli lautaselta puuttuu se tärkein eli hyvä maku! Balanssi-aterioissa se on varmistettu makutesteillä.

Proteiinia ja kuitua sisältävät Balanssi-puurot

Balanssi-puuroja on kaksi eri makua: rouheinen omena-kaurapuuro sekä rukiinen taateli‐viikunapuuro. Ne on valmistettu pitkään hauduttamalla, jolloin suurimot eivät rikkoudu ja puuron rouheisuus säilyy.

Proteiinin lisäksi Balanssi-puuroissa on kiinnitetty huomiota kylläisenä pitävän kuidun määrään.

Hedelmien runsauden vuoksi yksi Balanssi-puuroannos myös täyttää puolet päivän hedelmä‐ ja marjatarpeesta.

Kaikki Balanssissa

  • Herkullinen maku
  • Runsaasti kasviksia ja riittävästi proteiinia
  • Hyvä pehmeän rasvan lähde
  • Vähemmän suolaa
  • Ei lisättyjä säilöntä- ja lisäaineita
  • Laktoosittomia tai vähälaktoosisia
  • Sopiva annoskoko kevyttä työtä tekevälle aikuiselle
  • Balanssi-annosateriat ovat gluteenittomia
  • Balanssi-puurot ja Chili sin carne -annos sopivat myös vegaanista ruokavaliota noudattaville

Raikkaat ja ravintorikkaat raaka-aineet

Kaikki Balanssi-ateriat sisältävät runsaasti kasviksia, joiden väri, raikkaus sekä rakenne säilyvät tavallisiin valmistusmenetelmiin verrattuna paremmin uudenaikaisen valmistusmenetelmän johdosta.

Hellävarainen ja nopea valmistusmenetelmä mahdollistaa valmisruoissa uudenlaisten ja mielenkiintoisten raaka-aineiden, kuten avokadon ja lehtikaalin, käytön.

Kuten muutkin valmisruoat, Balanssi-tuotteet jäähdytetään nopeasti kypsennyksen jälkeen, mikä takaa tuotteiden säilyvyyden ilman säilöntäaineita.

Kahdeksan monipuolista makuvaihtoehtoa

Balanssi-sarjaan kuuluu kuusi lämmitettävää ateriaa, jotka tarjoavat uusia ja monipuolisia makuja sekä kaksi täysipainoisena aterianakin toimivaa puuroa:

Lue lisää Balanssi-tuotteista esitteestä.

Täyttävät ja maukkaat Balanssi-keitot

Balanssi-sarjaan kuuluu kaksi täyttävää ja ravitsevaa keittouutuutta: Värikäs kana-kasviskeitto ja Tomaatti-linssikeitto. Uudet keitot ovat totuttua isompia annoskooltaan, 360 gramman keitto täyttää mukavasti jo sellaisenaan. Keittojen proteiinin lähteenä on kana, meloninsiemenet, sienet ja linssit sekä laktoositon tuorejuusto ja kerma.

Balanssi-sarjan muiden aterioiden tapaan Balanssi-keitot noudattavat ravitsemussuosituksia. Niissä on kasviksia runsaasti, puolet päivän kasvistarpeesta. Lisäksi proteiinin, hiilihydraattien ja rasvan suhde on suositusten mukainen ja annoskoko sopiva yhdelle. Balanssi-keitot sisältävät vähemmän suolaa, maku onkin saavutettu taitavalla maustamisella ja raaka-aineilla. Keitot toimivat myös hyvän pehmeän rasvan lähteenä.

Värikäs kana-kasviskeitto on saanut makuvaikutteita Aasiasta. Sen kirkas liemi on maustettu mm. chilillä, timjamilla ja sesamöljyllä. Omenatäysmehu antaa liemelle raikkaan hedelmäistä makua ja balsamiviinietikka hapokkuutta. Keiton valmistuksessa käytämme suomalaista broilerinfileetä.

Sosemainen Tomaatti-linssikeitto on tomaateista, sipuleista ja punaisista linsseistä valmistettu, oreganolla ja valkosipulilla maustettu ruokaisa keitto, jonka maku on pehmeän täyteläinen laktoosittoman tuorejuuston ja laktoosittoman kerman ansiosta. Keiton kasvispitoisuus on jopa 60 %.

 

Minkälainen on terveellinen ja monipuolinen ruokavalio?

Monipuolinen ruokavalio on kokonaisuus, jota kannattaa aina tarkastella yhtä päivää pidemmällä aikavälillä. Yksittäisten ravintoaineiden tarkkailemisen sijaan tärkeämpää on huolehtia, että ruoka on maukasta, monipuolista ja värikästä! Lisäksi ruoasta saatavan energian määrän tulisi vastata kulutusta.

Ruokakolmio havainnollistaa hyvää ruokavaliota ja sen avulla on helppo tarkistaa, syökö tarpeeksi monipuolisesti.

Hyvän ruokavalion perustana toimivat kasvikset, marjat ja hedelmät, joita tulisi syödä runsaasti, vähintään 500 g päivässä: puolet kasviksia ja puolet marjoja ja hedelmiä.

Hiilihydraatit tuovat päivään virtaa: esimerkiksi hiilihydraattipitoiset viljat, peruna ja muut kasvikset sekä marjat ja hedelmät toimivat ruokavaliossa tärkeinä energian lähteinä. Omissa valinnoissa kannattaa suosia täysjyväviljaa ja muita kuitupitoisia hiilihydraattilähteitä.

Proteiinit ovat sekä suoja- että energiaravintoaineita ja niitä saadaan sekä eläin- että kasvikunnan tuotteista. Tärkeimmät proteiinien lähteet ovat maito- ja lihavalmisteet. Proteiinia tulisi nauttia riittävästi, mutta kohtuudella vaihdellen lihaa, maitoa, kasviproteiineja ja kalaa.

Rasvaksi kannattaa valita laadultaan pehmeä vaihtoehto, joka sisältää elimistölle välttämättömiä rasvahappoja ja rasvaliukoisia vitamiineja. Hyviä pehmeän rasvan lähteitä ovat esimerkiksi kasvisöljyt ja kala.

Suositeltava ruokavalio sisältää vain vähän suolaa, sillä suola nostaa verenpainetta ja lisää vaaraa sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Kun perusta on kunnossa, on terveellisessä ruokavaliossa tilaa sopivissa määrin myös herkuille.

Lautasmallista apua aterian kokoamiseen

Päivittäisissä valinnoissa ja oikean ruokamäärän hahmottamisessa auttaa Balanssi-aterioidenkin inspiraationa toiminut lautasmalli: kokoamalla aterian mallin mukaisesti voi varmistaa saavansa kaikkia eri ravintoaineita sopivassa suhteessa.

Lautasmallissa puolet lautasesta täytetään kasviksilla, neljäsosa proteiinin lähteellä kuten lihalla, pavuilla tai kalalla ja jäljelle jäävä neljäsosa lisukkeella kuten perunalla, riisillä tai pastalla.

Ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa tai piimää ja janojuomaksi vettä. Aterian voi täydentää täysjyväleivällä ja pienellä jälkiruoalla, kuten marjoilla tai hedelmällä.

Balanssista kysyttyä

Mitä uutta Balanssi-aterioissa on?

Balanssi-aterioissa ravitsemus ja hyvinvointitrendi on otettu tarkasti huomioon. Niiden suunnittelussa on mietitty riittävää kasvisten määrää, proteiinin ja hiilihydraattien suhdetta sekä oikeaa annoskokoa. Näin on syntynyt ateria, joka on ravitsemussuositusten mukainen mutta täyttävä ateria, joka sisältää puolet päivän kasvistarpeesta.

Balanssi-aterioiden valmistamiseen on käytetty uutta, hellävaraista kypsennysteknologiaa, joka takaa muun muassa ravintoaineiden paremman säilymisen.

Miksi Balanssi-ateria on oiva valinta hyvinvoinnista huolehtivalle?

Balanssi-ateriat mukailevat tuttua lautasmallia, eli esimerkiksi kasvisten määrään on kiinnitetty erityistä huomiota: Balanssi sisältää vähintään puolet suositellusta päivittäisestä kasvisten määrästä. Kasvis- ja kala-annokset ovat lisäksi myös hyviä kuidun lähteitä. Päivittäisestä proteiinin tarpeesta täyttyy Balanssissa vajaa kolmannes, myös kasvisateriassa.

Kaikissa Balanssi-sarjan tuotteissa on vähemmän suolaa. Lisäksi huomiota on kiinnitetty rasvan laatuun: annokset ovat hyviä pehmeiden rasvojen lähteitä.

Myös annoskoko on tasapainossa, sillä ruoasta saatava energiamäärä sopii yhdeksi ateriaksi kevyttä työtä tekevälle aikuiselle.

Kiteytettynä aterioissa yhdistyy herkullinen maku runsaaseen kasvisten määrään, minkä lisäksi niissä on riittävästi proteiinia, vähemmän suolaa ja ne toimivat hyvälaatuisen pehmeän rasvan lähteenä – aterioissa kaikki on siis Balanssissa.

Lue blogista miten Balanssi tasapainottaa maun, terveellisyyden ja helppouden.

Balanssi-ateriat


Jaa sivun sisältö: